Сайт Руденко Людмили Степанівни
 Каталог файлів
Головна » Файли » Науково-методична діяльність

Опис досвіду: "Формування життєвих компетентностей учнів засобами інноваційних технологій на уроках зарубіжної літератури"
13.03.2020, 14:04

Формування життєвих компетентностей учнів засобами інноваційних технологій на уроках зарубіжної літератури

 Педагогічне кредо: «Якщо ви ставитесь до дитини як до ідеальної особистості, ви піднесіть її на ту висоту, на якій ви хотіли б її бачити».                                                                                       

 Мета досвіду: виховання школяра як життєво соціальної, компетентної особистості, формування в нього гуманістичного світогляду, високої моралі, активної громадянської позиції, естетичних смаків.

 Актуальність досвіду: пошук оптимальних шляхів зацікавлення учнів навчанням, підвищення їх розумової активності, спонукання до творчості, виховання школяра як життєво соціальної компетентної особистості, здатної здійснювати самостійний вибір і приймати відповідальні рішення у різноманітних життєвих ситуаціях, вироблення вмінь практичного і творчого застосування здобутих знань.

 Провідна ідея досвіду:         засобами інноваційних технологій навчити учнів вчитися, тобто вирішувати проблеми в сфері навчальної діяльності; знаходити оптимальні способи досягти поставленої мети; уміти організувати свою діяльність, співпрацювати з іншими учнями; оцінити отримані результати; формувати в учнів навчальні мотиви, пізнавальний інтерес, бажання вчитися, відповідально та свідомо ставитися до процесу навчання; виховувати розвинену самодостатню особистість, здатну до осмисленої творчої діяльності у вирішенні життєвих проблем.

 Сутність досвіду.

 Сучасне інформаційне суспільство формує нову систему цінностей, в якій володіння знаннями, вміннями і навичками є необхідним, але недостатнім результатом освіти. Від людини вимагаються вміння орієнтуватися в інформаційних потоках, освоювати нові технології, самонавчатися, шукати і використовувати нові знання, володіти такими якостями, як універсальність мислення, динамізм, мобільність. Сучасна епоха ставить перед шкільною освітою нові вимоги - підготувати учнів до життя у високорозвиненому інформаційному середовищі, до подальшого навчання з використанням сучасних інформаційних технологій. Ідея компетентнісного підходу - одна з відповідей на запитання, який результат освіти необхідний особистості і затребуваний суспільством.

 Метою вивчення курсу зарубіжна література є формування широкої читацької компетенції, яка базується на знаннях, уміннях пізнавального і творчого характеру, соціальних навичках, світоглядних переконаннях.

 Саме тому я працюю над проблемою «Формування життєвих компетентностей учнів засобами інноваційних технологій на уроках зарубіжної літератури».

 У реформуванні загальноосвітньої підготовки учнів важливим складником є постійне оновлення методів навчання, впровадження нових педагогічних технологій. Тому, готуючись до уроку, намагаюся охопити якнайбільше матеріалу, щоб урок був цікавим та змістовним, а поряд з традиційними методами, використовую інноваційні форми та методи роботи, які сприяють формуванню життєвих компетентностей в учнів, а також основних пізнавальних умінь і навичок, виробленню моделей поведінки за різних життєвих обставин.

 У своїй педагогічній практиці використовую окремі елементи таких сучасних технологій навчання:

• Інтерактивна технологія;

• Ігрова технологія.

• Особистісно зорієнтоване навчання.

• Проблемне навчання.

• Елементи дослідницької роботи.

• Проектне навчання;

• Інформаційно-комунікативні технології (ІКТ)

• Технологія критичного мислення

Шляхи вирішення проблеми.

 Всім відомо, що складовими успішної людини є освіченість, культура, соціальна адаптація, самореалізація. Саме на формування таких якостей спрямований компетентнісний підхід у навчанні.

 Для розвитку життєвих компетентностей на уроках зарубіжної літератури використовую інтерактивну технологію, завдяки якій активізую навчальну діяльність учнів, стаю організатором учнівського колективу, консультантом. Учні набувають на уроках зарубіжної літератури комунікативних умінь і навичок спілкування. Це сприяє підвищенню їхньої мотивації до навчання. Активними формами роботи з учнями на уроках є інтерактивні вправи «Мікрофон», «Сонечко», «Мішень», «Мозковий штурм», «Аналіз ситуації», «Карусель», «Асоціативний ланцюжок», «Ситуативне моделювання», «Рольова гра», «Імітаційна гра», тести, вікторини, літературні диктанти. Вивчаючи сонети В. Шекспіра та Ф. Петрарки, учні готують виразне читання сонетів, пояснюють їх зміст, тему, ідею, визначають художні засоби, «малюють» сонет (символи, образи), зіставляють словесне пояснення з художнім, дають визначення сонета.

 На уроці членам груп можуть бути надані певні ролі: «читець», «художник», «керівник», «літературознавець».

 Використання інтерактивних методів дає мені можливість створювати таку атмосферу на уроці, яка сприяє тісному співробітництву, надає можливість якнайповніше реалізувати особистісно-зорієнтоване навчання.

 Використовую такі форми організації навчальної діяльності:

-  групова - одночасно навчаю весь клас;

-  парна - взаємодія «учень - учень», «вчитель - учень»;

- кооперативна (індивідуальна) - навчання у малих групах учнів, об′єднаних спільною мовою;

-  індивідуальна - самостійна робота учня.

 Часто застосовую на уроці інтерактивні вправи та прийоми, які сприяють формуванню в учнів власної думки та активної громадської позиції. Це такі вправи та прийоми: «Продовжте речення», «Вислови власну думку», «Займи позицію», «Метод «Прес», «Спіймай помилку». Пояснюючи новий матеріал, я застосовую останній прийом, про що заздалегідь попереджаю учнів, які знаходять та виправляють допущену мною помилку. Щоб заохотити до активності і почути думку кожного учня, використовую прийоми «Мікрофон», «Продовж речення», «Мозковий штурм».

 Для формування читацької компетентності учнів, розвитку їхніх творчих здібностей, навичок самостійного аналізу прочитаного застосовую елементи технології критичного мислення, адже навчити учня критично мислити - означає якнайкраще підготувати його до самостійного життя.

 На уроках надаю перевагу таким стратегіям критичного мислення:

- «Порушена послідовність» - за змістом творів.

  •  «Гронування - до творчості поетів, письменників, вивчених творів.
  •  «Кола Вена». За темою «Квінт Горацій Флакк. «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…») учні здійснюють порівняльний аналіз поезій Горація «До Мельпомени», Державіна «Пам′ятник», О. С. Пушкіна «Я пам’ятник собі поставив незотлінний…». Таким чином, одразу можна зрозуміти, що є спільного та відмінного в цих творах.
  •  «Вільне письмо». Учні записують свої асоціації та думки щодо прочитаного. Висловлюють свої враження від творчості письменника.

- «Сенкан» - учні складають п’ятирядковий неримований вірш, який складається з одинадцяти слів. Він спонукає учнів до розмірковуванням над темою.

  •  «Запитання до автора» - учні формулюють запитання та шукають відповіді в тексті (Що автор прагне тут сказати? Чи зрозуміло пояснив це автор? Як автор дав нам знати, що дещо змінилося?)

 Щоб викликати зацікавленість художнім твором, пропоную учням творчі завдання: «Доповни сюжет», «Лист до героя», «Лист до письменника», «Мої враження від прочитаного твору», «Які життєві уроки я виніс з прочитаного твору», розмова з літературним героєм, підібрати питання до характеристики героя, моделювання сюжетної ситуації, усне словесне малювання. Такі прийоми сприяють розумінню письменницького стилю, специфіки мови художнього твору, оволодінню основними видами мовленнєвої діяльності, розвитку здібностей до написання мовних робіт різних жанрів та висловленню власної точки зору щодо порушених у творі проблем.

 Велике значення для творчого, пізнавального і розумового розвитку дітей мають ігрові моменти на уроках. Вони зацікавлюють їх, дають змогу виявити себе, продемонструвати свої вміння, перевершити інших, тому у своїй практиці застосовую ігрові технології навчання.

 Розвивальні і інтелектуальні ігри навчають школярів не лише користуватися вже набутими знаннями, а й, граючись, пізнати разом з героями їх світ, сприяють їх згуртуванню, виробленню своєї думки та відстоюванню її.

 Використовую ігри «Плутанина» (за оповіданням Е. Сетона-Томпсона «Снап»), «Знайди відповідність» (за трагедією В.Шекспіра «Гамлет»). В. Шекспіра «Гамлет»), «Про що говорять дати» (за біографією Сервантеса), «Знайди слово» (за трагедією В. Шекспіра «Гамлет»), «Четверте зайве» (за романом Р.Л. Стівенсона «Острів Скарбів»).

 Учні із задоволенням беруть активну участь у грі «Так - ні» або «Вірю - не вірю». Суть цього прийому полягає у свідомому формуванні помилкового твердження як «абсолютної істини». Постійне використання цього прийому забезпечує аналіз почутого, а також формує свідоме ставлення до отриманої інформації.

 На уроках вивчення образів літературних персонажів проводжу гру «Намалюйте психологічний портрет героя». Її можна використовувати, характеризуючи образ Дон Кіхота за однойменним романом Сервантеса. У ході гри один учень називає рису характеру героя, а другий - конкретні факти за текстом. Під час гри «Впізнай героя за описом» учні не тільки вгадують героя, але й малюють його.

 Використання дидактичної гри та ігрових моментів робить урок цікавим, піднімає настрій учнів, перетворює подолання труднощів на успішне засвоєння навчального матеріалу. Завдяки цьому, зберігаю інтерес школярів до навчання. Застосовую їх на різних етапах уроку: актуалізації навчальної діяльності, підготовці до засвоєння нового матеріалу, у роботі над новим матеріалом, при первинному закріпленні засвоєних знань, умінь і навичок, при підведенні підсумку уроків.

 Велику зацікавленість учнів викликають літературні вікторини:

- «Впізнай героя за його портретом»,

- «Впізнай героя за його реплікою»,

- «Чи уважний ти читач?»,

 - «Впізнай твір за його уривком».

 Вони сприяють активізації пізнавальних інтересів школярів, перевірці їх знань.

 На етапі засвоєння знань учнями з теми «Літературна балада» (7 клас) застосовую пізнавальне завдання «Впізнати автора твору і дати стислу характеристику його творчості», яке поглиблює знання, розвиває логічне мислення: «Він один з найпопулярніших англійських письменників ХІХ століття, а «Острів скарбів», його найкращий пригодницький твір, яким уже понад століття зачитуються у всьому світі». (Р.Л.Стівенсон).

 Використовую рольові ігри, які створюють умови для спілкування, вчать вести дискусію, аргументувати власну точку зору, розвивають критичне мислення. Діти зустрічаються з Джимом Гокінсом чи Діком Сендом та іншими персонажами творів, здійснюють уявну подорож із героями у грі «Уявити себе героєм, який вам найбільше сподобався. Коротко розказати про нього», «Зустріч з літературним героєм», «Інтерв′ю з письменником». Проводжу інсценізації. Це сприяє мотивації саморозвитку, залученню та збагаченню власного досвіду, зумовлює потребу набуття нових знань. Для цього обираю невеликі, але важливі для сприйняття змісту епізоди.

 Неможливо проводити сучасний урок без інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ). Використання ІКТ дозволяє активізувати навчально-виховний процес через презентації (Е. Сетон-Томпсон «Снап»), анімаційні та графічні матеріали (Антуан де Сент-Екзюпері «Маленький принц»), аудіо матеріали, відеоматеріали, тести, інтернет-ресурси, проекти (О.С. Пушкін «Євгеній Онєгін», 9 клас).

 Метод проектів вважаю основною технологією формування ключових життєвих та предметних компетентностей учнів. Суть методу проектів полягає в досягненні дидактичної мети через детальну розробку навчальної проблеми, яка повинна завершитись реальним результатом - проектом.

 Це може бути відеофільм, стіннівка, альбом, доповідь, комп’ютерна презентація. Метод проектів передбачає використання індивідуальної, парної, групової роботи. У своїй практиці я впроваджую різні форми: дослідницькі, творчі (ілюстрації до твору, власні вірші), ігрові, інформаційні. Учні працювали над такими проектами, як «О.С. Пушкін  і його роман «Євгеній Онєгін» (9 клас), «Вільям Шекспір «Гамлет» (9 клас), «М.Булгаков «Майстер і Маргарита» (11клас).

 Використання презентацій учнів дозволяє перетворити завдання написання проектних робіт учнів у творчий процес, що передбачає велику аудиторію слухачів. Після перегляду проводиться презентаційне обговорення та визначення кращих робіт. Такий вид заняття сприяє підвищенню інтересу до навчання, допомагають удосконалити їх аналітичні, мовні навички, розвивають творчу фантазію. Під час читання лекції використовую вчительські та учнівські презентації: «Й. В. Гете. «Нічна пісня подорожнього» (5 клас), «Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі» (6 клас), «В.Скотт «Шлях Айвенго до свого щастя» (7 клас), О. де Бальзак «Влада золота» і справжні життєві цінності в повісті О. де Бальзака «Гобсек» (9 клас).

 Впровадження ІКТ дає мені можливість:

- підвищити темп уроку;

- збільшити час для самостійної роботи учнів;

- дозволяє перевірити засвоєння теорії літератури у всіх учнів;

- поглибити ступінь відпрацювання практичних умінь і навичок;

- вести диференційовану роботу з учнями;

- зацікавити предметом;

- розвинути творчий потенціал учнів;

- підвищити якість знань школярів.

 У своїй практиці використовую такі нестандартні форми уроків, як урок-подорож («Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі», 6 клас), урок-диспут («Чи можна вважати «Портрет Доріана Грея» «моральною» чи «аморальною» книгою?», 10 клас), урок-дослідження («Народні звичаї й традиції у повісті М.Гоголя «Ніч перед Різдвом», 6 клас), а також уроки з елементами рольової гри: урок-казка, урок-вікторина, урок-зустріч з героями літературного твору.

 Індивідуальний підхід до навчання має на меті розвивати а учнів самостійність. На уроках зарубіжної літератури намагаюсь ефективно організувати самостійну роботу учнів, яка є не тільки засобом активізації пізнавальної діяльності учнів, а й сприяє формуванню навичок самостійного здобування знань. Самостійну роботу розподіляю на індивідуальну і колективну. Залучаю школярів до індивідуальної роботи шляхом надання завдань випереджувального характеру (підготовка цікавих повідомлень про життя і творчість письменника, розповідь про історію написання твору, виразне читання твору або його окремих епізодів).

 У своїй роботі я використовую групові форми роботи. На мій погляд, групова робота - це одна з найефективніших форм праці, тому що кожному учню надається можливість виявити свій талант і здібності, збагатитися чужими ідеями, не бути стороннім спостерігачем. До того ж це згуртовує школярів, виховує самостійність, колективізм і відповідальність водночас. Працюючи в групах та парах, учні виконують інформаційні, творчі, пошуково-дослідницькі завдання.

 Я вважаю, що для формування життєвих компетентностей учнів, має значення і використання на уроках наочності, яка забезпечує не тільки підвищення якості знань і їх міцності, але й розвиває сприйняття, мислення, активність і самостійність учнів, їх можливості і інтереси. На уроках зарубіжної літератури використовую портрети письменників, альбоми про життя і творчість у портретах, ілюстраціях, дидактичний матеріал з літератури, роздатковий матеріал (картки для самостійної роботи), схеми, кросворди, репродукції картин, ілюстрації до літературних творів, виставки книг.

 Інноваційні технології навчання використовую і в позакласній роботі з предмету. Користуються популярністю у школярів інтелектуальні ігри: «Розумники», «Літературний турнір», «Брейн-ринг» та літературно-музичні вечори («Гоголь і Україна» (6 клас), «Дорога через віки…» (8 клас), «Вічна пісня кохання», присвячений ліриці світової поезії епохи античності. Середньовіччя, Відродження, романтизму (9-10 класи) та свята («У чарівному Книгограді» (6 клас).

 Вибір типу та форми уроку залежить від багатьох чинників: місця в навчальній програмі, розділу, теми уроку, врахування особливостей того чи іншого класного колективу (успішності, ставлення до предмета, ставлення до різних видів навчальної діяльності, загальної дисципліни). Але завжди намагаюсь організувати кожен урок так, щоб забезпечити не тільки засвоєння навчального матеріалу всіма учнями, але й їх самостійну пізнавальну діяльність, що сприяє розумовому та загальнокультурному розвитку.

 Кінцевий результат.

 Працюючи над методичною проблемою «Формування життєвих компетентностей учнів засобами інноваційних технологій на уроках зарубіжної літератури», дійшла висновку, що застосування  інноваційних форм та методів роботи сприяють формуванню в учнів основних пізнавальних та комунікативних умінь і навичок, вихованню культури поведінки за різних життєвих обставин. Життєва компетентність учня - це запорука його успішного входження в систему соціальних, економічних, політичних та культурних відносин.

 Запровадження досвіду формування компетентної особистості сприяє формуванню інтелектуально розвиненої, високодуховної людини та розвитку її творчих здібностей.

 Результативність впровадження досвіду. Результативність моєї роботи полягає у виконанні головного завдання, яке стоїть перед вчителем зарубіжної літератури: прищеплення дітям любові до літератури, поваги до культурних цінностей різних народів, формування загальнокультурних цінностей, розвиток творчих здібностей учнів, полікультурної й інформаційної компетентності, а також вихованні справжнього громадянина, який усвідомлює свою належність до світової спільноти, поважає та вивчає надбання культури не тільки українського, але й інших народів. Участь школярів у Міжнародній грі зі світової літератури «Sunflower» значно допомагає в реалізації цього завдання.

У 2016/2017 навчальному році переможцями гри стали 6 учнів.

Диплом I ступеня регіонального рівня отримали 2 учні.

Диплом II ступеня регіонального рівня – 1 учень

Диплом III ступеня регіонального рівня – 2 учні

У 2017/2018 навчальному році переможцями гри стали 4 учні.

Диплом III ступеня Всеукраїнського рівня – 3 учні

Диплом II ступеня регіонального рівня – 1 учень

У 2018/2019 навчальному році переможцями гри стали 6 учнів.

Диплом III ступеня Всеукраїнського рівня – 2 учні

Диплом II ступеня регіонального рівня – 2 учні

Диплом III ступеня регіонального рівня – 2 учні

Якщо мої учні усвідомлюють, що література, розсуваючи межі простору, робить їх громадянами Всесвіту, то праця пройшла недаремно. В руках учителя словесності світильник добра і розуму - література.

Проблеми та труднощі, шлях їх подолання

Великий обсяг навчального матеріалу та список художньої літератури і порівняно мала кількість годин на їхнє вивчення є проблемою для багатьох педагогів. Для себе, як один із варіантів її вирішення, бачу у використанні інноваційних технологій на уроках зарубіжної літератури.

Категорія: Науково-методична діяльність | Додав: rudenko-ljudmyla9553
Переглядів: 243 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Неділя, 19.05.2024, 05:53
Вітаю Вас Гість
Головна | Реєстрація | Вхід
Категорії розділу
Мої файли [0]
Науково-методична діяльність [19]
Педагогічна діяльність [12]
Позаурочна діяльність [10]
Виховна робота [6]
Методичне об'єднання [4]
Дистанційне навчання [6]
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright sasha-str © 2024
uCoz