Сайт Руденко Людмили Степанівни
 Каталог файлів
Головна » Файли » Педагогічна діяльність

Конспект уроку зарубіжної літератури "Джонатан Свіфт. «Мандри Гуллівера». Ознайомлення зі змістом твору"
[ Викачати з сервера (250.5 Kb) ] 22.11.2015, 18:42

Хід уроку

Епіграф                                                                          Я пишу не ради слави.

                                                                    Єдина моя мета – благо суспільства.

                                                                                                   Джонатан Свіфт

  1. Психологічна розминка «Скажи мені добре слово». Мотивація навчальної діяльності.        

Слово вчителя.

Сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчення одного з найцікавіших розділів – «Пригодии та фантастика». Мабуть, не знайдеться такої людини, яка б не мріяла про далекі подорожі та дивовижні пригоди, правда ж?

Ми маримо екзотичною природою, нас ваблять невідомі далекі країни, ми захоплюємось мужніми героями...Читаючи пригодницькі та фантастичні твори, уявляємо й себе поряд з ними, ніби допомагаючи їм долати перешкоди, зносити тягар випробувань. У героїв цих творів ми вчимося витривалості, благородству, мужності, людяності, наполегливості у досягненні мети.

Одним із таких творів, автором якого є англійський письменник Джонатан Свіфт, ми сьогодні познайомимось.

  1. Оголошення теми та мети уроку.
  2. Робота над темою уроку. Вивчення нового матеріалу.

1. Складання грона на тему «Свіфт» за принципом роботи стратегії «Гронування».

- Пригадайте все, що ви знаєте про Свіфта. Ви можете використати будь–яку форму інформативного однорівневого «грона».

2. Слово вчителя.

Чи замислювались ви коли-небудь над тим, що керує нашими діями, яка причина наших вчинків, який слід ми залишаємо на землі ?

У словах англійського просвітителя і письменника Дж. Свіфта, взятих як епіграф до сьогоднішнього уроку, прямо сказано, що рухало талантом митця : «Я пишу не ради слави. Єдина моя мета – благо суспільства».

У чому ж полягаєте благо суспільства, прояке так багато говорять? Свіфт вважав, що в конкретних справах на благо кожної людини, в захисті пригнічених і покривджених.

Про його життєві переконання свідчить цитата з його книги : «Той, хто знайде спосіб зростити два колоски там, де досі родив один, зробить для своєї країни і всього людсства куди більше добра, ніж усі політичні діячі разом».

Він ніколи не бачив особистого блага без блага рідної землі, свого пригнобленого народу. Тому життя цьго сміливого і непідкупного чоловіка було нелегким і стражденним. В Ірландії Джонатана Свіфта шанують, як у нас в Україні Тараса Шевченка.

Давайте познайомимось з цим просвітителем XVIII ст. ближче.

3. Словникова робота.

Просвітитель – людина доби Просвітництва, діяч науки і культури, який поширював наукові знання, захищав свободу.

4. Робота з портретом письменника

- Розгляньте портрет Дж. Свіфта. На що художник звернув особливу увагу?

- Опишіть вираз обличчя письменника.

5. Зустріч із Дж. Свіфтом (сценка).

Вчитель. Знайомство з письменником буде незвичайним. Сам Дж.Свіфт люб`язно погодився завітати до нас у гості і дати інтерв`ю нашому кореспонденту.

Завдання : слухаючи інтерв`ю, записати в зошитах основні етапи життя і творчості письменника.

Кореспондент :

- Шановний пане Джонатане Свіфт, щиро вітаємо Вас у нашій школі. Я знаю, що, вирушаючи у подорож в Україну, Ви вивчили українську мову і легко можете спілкуватись з нами. Отже, дозольте поставити Вам ряд запитань.

Питання до Свіфта :

  • Розкажіть, будь ласка, про своє дитинство, де Ви навчались.
  • Чим ви займались після закінчення університету?
  • Коли ви втратили надії на політичні партії?
  • Що сталося б з вами, якби ви підписували твори власним іменем?
  • Ваша творча спадщина, яка вона?
  • Яка книга вам принесла славу?
  • «Мандри Гуллівера» - це твір, який розрахований на дорослого читача чи дітей?

(Учень, який виконує роль Дж. Свіфта, дає відповіді за біографією письменника).

6. Перевірка записів у зошитах.

7. Слово вчителя.

Дж. Свііфт не сприймав тогочасного пинципу в літературі «розвиваючи – повчати» і вважав, що читача потрібно не розважати, а будити в ньому злість, примушувати бачити себе у справжньму вигляді.

Наскільки це йому вдалося ми зможемо дізнатися, коли прочитаємо «Пригоди Лемюеля Гуллівера». Твір цей пригодницький і водночас сатиричний.

8. Запис у зошитах.

Сатира - висміювання суспільних і людських вад , різкий осуд негативного.

9. Повідомлення групи літературознавців про історію видання книги, її будову та сюжет .

Одного літнього вечора в помешканні лондонського видавця Бенджаміна Мотта пролунав дзвінок. Господар відчинив двері, та відвідувач уже пішов. На порозі лежав згорток з нотатками якогось Лемюеля Гуллівера, в яких він розповідав про свої мандри. У пакеті також був супровідний лист якогось невідомого Річарда Сімпсона, котрий стверджував , що є родичем цьго Гуллівера, і ручався за правдивість написаного.

Він же поставив умову : якщо рукопис сподобається видавцеві, той має повідомити автора про це за три дні і лише тоді отримає повний варіант твору.

Записи невідомого автора видавець прочитав за один вечір і вже наступного дня мав згоду надрукувати записи Гуллівера.

Ми вже знаємо, що Свіфт мав підстави приховувати авторство. Текст, переданий видавцеві, навіть було переписано чужою рукою. Таке свідоме переписування свого твору справжнім автором іншому  - реальному чи вигаданому – називається містифікацією. Твори Свіфта забороняли друкувати, бо в них висміювалася англійська дійсність.

Невдовзі справжнє ім`я автора стало відомим для кола освічених читачів і при дворі. Та багачі вдавали, що смілива сатира спрямована не на них. Згодом вони звинувачували його в тому, що він звів наклеп на людський рід,називали Свіфта людиноненависником і душевнохворим.

Книга «Мандри Лемюеля Гуллівера» складається із чотирьох частин. У першій Лемюель потрапляє до ліліпутів, маленьких чоловічків, які у дванадцять разів менші за звичайних людей. У другій – опиняється у країні велитнів і сам перетворюється на ліліпута. У третій – він мандрівник і подорожує до інших вигаданих країн. У четвертій – потрапляє до країни розумних коней – гуїнгнгмів. Зажанром цей твір – сатиричний роман – казка, написаний у формі розповіді про подорожжі.

 10. Коментар вчителя.

Створював цей твір письменник понад шість років. Успіх його можна було порівняти з успіхом твору про Робінзона Крузо.

  • Давайте познайомимось зі змістом твору.

IV. Знайомство із текстом твору.

  1. Виразне читання I розділу I частини.
  2. Словникова робота (навігація, коледж, кабельтов, ліга, миля, пінта, дюйм, сагайдак, ярд, фут).
  3. Бесіда за прочитаним.
  • Про які події ми дізнаємося із перших сторінок роману?
  • Чи сподобався вам головний герой? Чим?
  • Розкажіть як герой опинився у країні Ліліпутії.
  • Подивіться фрагмент із фільму і скажіть про який епізод твору тут ідеться? (показ фрагменту фільму)
  • Що відчув Гуллівер, коли опритомнів після морської пригоди? Кого побачив? Зачитайте.
  • Як поводять себе ліліпути з полоненим Гуллівером? Підтвердіть свою відповідь текстом .
  • Поміркуйте, чому Гуллівер не використав свою силу, потрапивши у полон?
  • Якою була поведінка Гуллівера по відношенню до ліліпутів?

V. Закріплення вивченого. Кросворд.

Запитання:

1.Головний герой твору .

2. Країна, в яку він потрапив.

3. Жанр, в якому писав Свіфт.

4. Прізвище лорда, в якого перебував Джонатан на службі.

5. Країна, в якій народився Свіфт.

6.Ким був батько письменника.

7. Професія Гуллівера.

Відповіді:

1. Гуллівер

2. Ліліпутія

3. Памфлет

4. Темпл

5. Ірландія

6. Священик

7. Лікар

VI. Підсумок уроку.

Продовжіть речення:

На уроці я дізнався (лась) ...

Найбільше мене вразило ...

VII. Виставлення і мотивація оцінок.

VIII. Домашнє завдання:

1. Прочитати 2 – 6 розділи I частини твору.

2. Дати розгорнуту відповідь на питання: «Якими змальовані у творі державний устрій, закони і звичаї та система виховання дітей у Ліліпутії».

 

Гра «Брейн – ринг» за повістю Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»

 

Мета: перевірити знання тексту; розвивати почуття гумору; виховувати                  уважного читача.

 

Обладнання: портрет письменника, книжкова виставка,  ілюстрації до твору, музичний супровід, завдання для конкурсів.

 

                                            Це найкраща повість, що написана для          хлопчиків.

                                                                                                        У. Хоуелс

                                       Структура заходу

Вступне слово вчителя – ведучого гри.

            Видатний російський письменник Лев Толстой так висловився про митців-гумористів: «Є три сорти оповідачів смішного: нижчий сорт – це ті, котрі самі сміються, а слухачі не сміються; середній сорт – це ті, котрі самі сміються і слухачі теж сміються; вищий сорт – це ті, котрі самі не сміються, а сміються тільки слухачі». «Здатність говорити про смішне, зберігаючи поважність тону, не подаючи вигляду, що тебе самого смішить те, про що ти розповідаєш», - так визначив найважливішу рису гумориста американський письменник Марк Твен.

           «Гімном дитинства, перекладеним прозою» називав він свою повість «Пригоди Тома Сойєра».

           І сьогодні, на нашій грі, ми знову пригадаємо витівки бешкетника і фантазера Тома.

Оголошення теми і мети гри.

           Отож, розпочинаємо брейн-ринг за повістю Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра». Мета нашої гри: перевірити знання тексту; розвивати почуття гумору; виховувати уважного читача.

Представлення команд.

           А тепер запрошуємо наші команди.

(Команди презентують свої назви, девізи та емблеми. Максимальна кількість балів – 3 бали).

Перший гейм. Розминка.

(За хвилину команди мають дати якомога більше правильних відповідей, що оцінюються одним балом. Кількість балів підраховується).

           Запитання для першої команди.

  1. Справжнє ім’я та прізвище Марка Твена. (Семюель Ленгхорн Клеменс).
  2. Місто, в якому відбуваються події повісті. (Санкт-Петербург).
  3. Ім’я молодшого брата Тома. (Сід).
  4. У який день тижня Том білив дощаний паркан? (У суботу).
  5. Яку винагороду отримав Том від тітки Поллі за побілений паркан?. (Яблуко).
  6. До якого жанру належить твір Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»? (Повісті).
  7. Перше «кохання» Тома. (Емі Лоренс).
  8. Що подарували Томові у недільній школі директор та суддя? ( Біблію).
  9. Чию увагу хотів привернути Том, малюючи на грифельній дошці будиночок? (Беккі).
  10. Ім’я шкільного товариша Тома. (Джо Гарпер).
  11. Назва «нового медичного засобу», яким тітка Поллі лікувала Тома? (Антибіль).
  12. На що Том обміняв вирваний зуб? (На кліща).           
  13. Назвіть ім’я хлопчика, що мав прізвисько Кривава Рука. (Гек).
  14. Кого зустрів Том у печері? (Індіанця Джо).
  15. Кого звинуватили у вбивстві лікаря Робінзона? (Мефа Поттера).

Запитання для другої команди.

  1. Що означає Марк Твен? (Мірка два).
  2. У якому містечку пройшло дитинство Марка Твена? (Ганнібал).
  3. Ім’я двоюрідної сестри Тома. (Мері).
  4. Ким прослужив чотири роки Марк Твен на пароплаві? (Лоцманом).
  5. Яку назву мав пароплав, якого вдавав із себе Бен Роджерс, коли Том білив паркан? ( «Велика Міссурі»).
  6. На думку Гекльберрі, навіщо потрібні здохлі коти? (Зводити бородавки).
  7. Прізвище Беккі. (Тетчер).
  8. Що робив Том у коморі? (Їв варення).
  9. На березі якої річки знаходиться містечко Ганнібал? ( Міссісіпі).
  10. Чим була написана клятва Тома, Гекка? (Кров’ю).
  11. Чого боявся Том, коли виступав в суді як свідок трагедії? (Помсти індіанця).
  12. Де ночував Гек, коли втік від вдови Дуглас? (У порожніх бочках).
  13. Назвіть ім’я хлопчика, що мав прізвисько Гроза Морів. (Джо Гарпер).
  14. Що Бен Роджерс дав Томові, аби той дозволив йому попрацювати замість нього? (Все, що залишилося від яблука, яке він їв).
  15. Зброя, яку Том і Гек знайшли у печері. (Рушниці). 

Другий гейм. «Цікавинки із чарівної скриньки».

(Команди по черзі витягують із скриньки номери запитань. Ведучий оголошує запитання, правильну відповідь на яке команда має дати протягом 15 секунд. Якщо відповідь неправильна, право оголосити свою думку з цього питання має друга команда, а потім – інші учні класу. За кожну правильну відповідь – 1 бал).

  1. Поясніть, чому Том і Гек вирушили вночі на цвинтар? (Щоб за допомогою здохлої кішки вивести бородавки).
  2. Назвіть імена трьох чоловіків, яких зустріли Том і Гек на кладовищі. (Меф Поттер, індіанець Джо, лікар Робінсон).
  3. Чому Тома виховувала сама тітонька Поллі? (У нього померла мати).
  4. Том відкрив великий закон, який керує вчинками людей, спостерігаючи за тим, як його товариші білять паркан. Поясніть суть цього закону. («Коли хлопчикові або дорослому забагнеться чогось, треба, щоб цього нелегко було досягти.»).
  5. Відомо, що Том за дозвіл побілити паркан отримав багато різних «коштовностей». Назвіть 5 із них. (Яблуко, паперовий змій, дохлий пацюк на мотузці, дванадцять кульок, поламаний пищик, скельце від пляшки, порожня катушка, ключ, грудка крейди, скляна затичка від карафки, олов’яний солдатик, двійко пуголовків, пістони, однооке кошеня, мідна дверна клямка, помаранчеві шкуринки, стара поламана рама від кватирки).
  6. Пригадайте, як, на думку Гекльберрі, знаходять тих, хто потонув. (Стріляють з гармати над водою, щоб утоплений виплив на поверхню. Беруть хлібини, кладуть усередину срібло й пускають по воді, і там, де лежить покійник, хлібини спиняються).
  7. Хто «…аж ніяк не був Зразковим Хлопчиком у містечку»? (Том).
  8. Про кого ці рядки: «…у цього хлопчиська і витівки щоразу інші, отож не знаєш, чого й сподіватися»? (Про Тома).

Третій гейм. «Упізнай персонажа».

( Ведучий оголошує запитання, та команда, яка першою підніме руку,  відповідатиме. Якщо відповідь неправильна, право оголосити свою думку з цього питання має друга команда, а потім – інші учні класу. За кожну правильну відповідь – 1 бал).

  1. «…був смирний. Він ніколи не пустував і не завдавав прикростей дорослим». (Сід).
  2. «Він був одночасно судном, капітаном і сигнальним дзвоном». (Бен Роджерс).
  3. «Чарівне створіння з голубими очима, золотавим волоссям, заплетеним у дві довгі коси, в білому літньому платтячку й мереживних панталончиках». (Беккі Тетчер).
  4. «У понеділок уранці почував себе дуже нещасним…бо з цього дня починався тиждень нових страждань у школі». (Том Сойєр).
  5. «…одягався у недоноски з плеча дорослих людей, був вільний птах, блукав, де йому хотілося». (Гекльберрі).
  6. «П’ять років тому я прийшов на кухню вашого батька, я просив чогось поїсти, а ви вигнали мене, як злодія”. (Індіанець Джо).

7. «Щодня, сидячи в класі, він виймав із шухляди якусь таємничу книжку і заглиблювався в читання». (Учитель містер Доббінс).

8. «Дуже добрі ви були до мене, хлопці, ніхто в цьому містечку не жаліє мене». ( Меф Поттер).

  1. «Гекльберрі тільки тепер усвідомив, що над цією жінкою, яка завжди була до нього доброю, нависла смертельна небезпека». (Вдова Дуглас).
  2. «Старенька зсунула окуляри на кінчик носа і оглянула кімнату поверх окулярів». (Тітка Поллі).
  3. «Вона сіла й так гірко заплакала, що Тома охопив відчай: він подумав, що вона зараз помре або збожеволіє». (Беккі).
  4. «…лежав на дивані, оточений жадібними слухачами, і розповідав їм про свою дивовижну пригоду, прикрашаючи її багатьма яскравими вигадками». (Том).

Четвертий гейм. Конкурс капітанів.

(Конкурс капітанів має два етапи. На першому етапі кожному з капітанів команд потрібно дати відповідь на 3 запитання. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Під час другого етапу демонструються ілюстрації із зображенням предметних образів твору. Капітани мають описати, пояснити те, що вони бачать, не називаючи це, так, щоб команда змогла відгадати, що зображено на ілюстрації. Якщо члени команди дають правильну відповідь, команда отримує 2 бали).

I етап конкурсу.

                Запитання для капітана команди №1:

  • Скільки потрібно було вивчити віршів, щоб отримати Біблію? (Дві тисячі).
  • Що дивовижного угледів Том у незнайомому хлопцеві, зустрівши його на вулиці? (Він у п’ятницю був ошатно одягнений).
  • Про кого так казали: «Він був нероба, безпритульник і розбишака»? (Про Гека).

     Запитання для капітана команди №2:

  • Скільки квитків і якого кольору потрібно було назбирати, щоб отримати Біблію? (Десять жовтих).
  • Назвіть предмет, що був схованкою для скарбу. (Скриня).
  • Ким вирішили стати Том і Гек, обстежуючи коридори печери? (Розбійниками).

II етап конкурсу.

     Завдання для капітана команди №1: демонструється ілюстрація із зображенням відра і щітки.

     Завдання для капітана команди №2: демонструється ілюстрація із зображенням яблука і пароплава.

П’ятий гейм. «Літературне доміно» (для уболівальників).

(Встановити відповідність між частинами (з’єднати стрілками). Уболівальники, які перші з’єднають картки, отримають 2 бали).

  1. Гангрена                           1. Хвороба, яку вигадав Том, щоб не йти до                                                                                                                       школи.
  2. Санкт-Петербург              2. Місто, в якому жив Том Сойєр.
  3. «Анатомія»                      3. Книга, яку любив читати вчитель школи.
  4. Ганнібал                           4. Місто, у якому встановлено пам’ятник                                                            літературним героям Марка Твена.
  5. Ніж                                   5. Став причиною звинувачення Поттера у

                                                       вбивстві.

  1. Яблуко                             6. Дала тітка Поллі Томові за роботу.
  2. Квітка                               7. Сховав Том Сойєр на грудях.
  3. Ключ                                8. Помітила Беккі Тетчер, проходячи повз

                                                       кафедру в класі.

Шостий гейм. «Чарівна торбинка».

(Команди по черзі мають назвати епізоди, пов’язані з цими предметами. За кожну правильну відповідь – 1 бал).

  1. Білі і чорні нитки.
  2. Квітка.
  3. Жук.
  4. Яблуко і пряник.
  5. Шматок весільного пирога.
  6. Ніж.

Сьомий гейм. «Ти мені – я тобі».

(Команди по черзі ставлять по 3 запитання один одному. За кожну правильну відповідь – 1 бал).

Восьмий гейм. Творче завдання «Складання рекламного ролика».

(Завдання для команд: створити протягом 10 хвилин та презентувати рекламний ролик за повістю Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра». Максимальна кількість балів за цей конкурс – 5 балів.)

Дев’ятий гейм. «Продовжте фразу». (Перегляд уривків з художнього фільму «Пригоди Тома Сойєра і Гекльберрі Фінна»).

(Командам пропонується два фрагмента із фільму. По закінченні демонстрування уривків потрібно продовжити фразу. Максимальна кількість балів за цей конкурс – 2 бала.)

Фрагмент №1 для першої команди. Відповідь: «Кому робота, а кому й ні. Одне тільки знаю: Томові вона до вподоби».

Фрагмент №2 для другої команди. Відповідь: «Чорт за мертвяком, кіт за чортом, бородавка за котом, геть від мене всі разом».

Десятий гейм. Гонка за лідером.

               Запитання для першої команди.

  1. Що написав Том Беккі на грифельній дошці? («Я вас люблю»).
  2. У кого грали Том, Гек та Джо на острові? (У піратів).
  3. Як називалися мінеральні утворення, що звисали згори у печері? (Сталактити).
  4. Чим пригостив Том новеньку ученицю (Беккі)? (Персиком).
  5. Від кого тікали Том і Беккі у печері? (Від кажанів).

               Запитання для другої команди.

  1. Що Том і Гек дали Мефу Поттеру, який сидів у в’язниці? (Трохи тютюну і кілька сірників).
  2. Предмет, що допоміг Томові не заблукати у печері. (Клубок тонкої шворки для повітряного змія).
  3. На чому Том і Беккі вирушили на пікнік? (На пароплаві).
  4. Яким героям Марка Твена споруджено пам’ятник у місті Ганнібал? (Тому і Геку).
  5. Яку клятву Том і Гек скріпили своєю кров’ю? (Клятву мовчати про зловісні події на кладовищі).

(За результатами всіх геймів підраховуються бали команд і визначається переможець).

Заключне слово вчителя.

           У Марка Твена були різні плани щодо завершення історії його улюблених героїв. Не один раз він брався за роботу. Невеличка повість «Том і Гек серед індіанців», що друкувалася у кількох номерах журналу для підлітків, залишилася незавершеною. Зрештою, вийшла просто пригодницька історія, а його Гек мріяв про втечу на «індіанську територію» не за пригодами, а щоб зберегти свою внутрішню свободу. Нові повісті «Том Сойєр за кордоном» (1894) та «Том Сойєр детектив» (1896) теж не мали такого успіху, як перший твір про Тома-бешкетника, Тома-фантазера, Тома-лірика, Тома-лицаря. Книга «Пригоди Тома Сойєра» стала художнім відкриттям письменника.

          

 

1.       Гангрена                           1. Місто, в якому жив Том Сойєр.

2.       Санкт-Петербург              2. Хвороба, яку вигадав Том, щоб не йти до                                                                                                                               школи.

3.      «Анатомія»                       3. Сховав Том Сойєр на грудях.

4.       Ганнібал                           4. Дала тітка Поллі Томові за роботу.

5.       Ніж                                   5. Помітила Беккі Тетчер, проходячи повз

                                                       кафедру в класі.

6.       Яблуко                             6. Місто, у якому встановлено пам’ятник                                                            літературним героям Марка Твена.

7.       Квітка                               7. Книга, яку любив читати вчитель школи.

8.       Ключ                                8. Став причиною звинувачення Поттера у

                                                       вбивстві.            

 

 

 

 

 

1.       Гангрена                           1. Місто, в якому жив Том Сойєр.

2.       Санкт-Петербург              2. Хвороба, яку вигадав Том, щоб не йти до                                                                                                                               школи.

3.      «Анатомія»                       3. Сховав Том Сойєр на грудях.

4.       Ганнібал                           4. Дала тітка Поллі Томові за роботу.

5.       Ніж                                   5. Помітила Беккі Тетчер, проходячи повз

                                                       кафедру в класі.

6.       Яблуко                             6. Місто, у якому встановлено пам’ятник                                                            літературним героям Марка Твена.

7.       Квітка                               7. Книга, яку любив читати вчитель школи.

8.       Ключ                                8. Став причиною звинувачення Поттера у

                                                       вбивстві.

 

 

1.       Гангрена                           1. Місто, в якому жив Том Сойєр.

2.       Санкт-Петербург              2. Хвороба, яку вигадав Том, щоб не йти до                                                                                                                               школи.

3.      «Анатомія»                       3. Сховав Том Сойєр на грудях.

4.       Ганнібал                           4. Дала тітка Поллі Томові за роботу.

5.       Ніж                                   5. Помітила Беккі Тетчер, проходячи повз

                                                       кафедру в класі.

6.       Яблуко                             6. Місто, у якому встановлено пам’ятник                                                                     літературним героям Марка Твена.

7.       Квітка                               7. Книга, яку любив читати вчитель школи.

8.       Ключ                                8. Став причиною звинувачення Поттера у

                                                       вбивстві.

 

Ключ: 1-2; 2-1; 3-7; 4-6; 5-8; 6-4; 7-3; 8-5.

                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Й. К.Ф. Шиллер. Балада «Рукавичка». Утвердження самоцінності людського життя в баладі.

Мета: закріпити знання учнів про літературну баладу, познайомити з життєвим та творчим шляхом Ф.Шиллера, вчити аналізувати художній текст, розвивати навички виразного читання, виховувати усвідомлення великої цінності людського життя, відчуття власної гідності.

Обладнання: портрет поета, ілюстрації.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

  

 

                                                              Людина – скарб, цінніший від  усього.

                                                                                                              Р.Бернс

                                                        Людина відображається у своїх вчинках.

                                                                                                         Ф. Шиллер

 

Структура уроку

I.Організаційний етап.

II.Етап перевірки домашнього завдання.

1.  Фронтальне опитування.

1)   Що вам відомо про баладу як літературний жанр?

2)   Які бувають балади за темою?

3)   Які ви можете назвати художні особливості балади?

4)   Наведіть приклади постійних епітетів, символіки чисел, однакового

      початку, рефрену, зачину в баладі.

5)   Чим літературна балада відрізняється від фольклорної?

6)   В творчості якого поета звучить балада літературна?

6)   Визначте основну думку твору французького поета.

7)   Наведіть приклади антитези, анафори, рефрену, що використав Ф.Війон.

8)  Чи великий поетичний спадок Ф.Війона? Що ви знаєте про нього? Що вас найбільше вразило в долі поета?

 

III. Етап всебічної перевірки знань.

1.       Перевірка домашнього твору «Знати себе – це…»

2. Стратегія гронування. Завдання. Записати слова, фрази, пов’язані з жанром літературної  балади.

                                    Літературна балада

Автор відомий            текст не змінюється             ліро – епічний твір

Історична                     героїчна, побутова                фантастична подія

Драматизм                    наявність оповідача             внутрішній конфлікт

              Ліризм                                             невеликий обсяг

                          Загально – людські проблеми

IV.Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань.

1.   Мотивація навчальної діяльності. Слово вчителя про цінність людського життя, про те, що його неможливо ставити в залежність від природних якостей і обдарованості особистості…

2.    Оголошення теми, мети уроку.

V.  Етап засвоєння нових знань.

1.      Знайомство з життям  і творчістю Ф.Шиллера. Повідомлення учня.

 Завдання для учнів. Записати в зошитах основні етапи життя і творчості.

2.      Перевірка  записів у зошитах.

3.      Екскурсія в історію. Повідомлення вчителя про історію написання балади „Рукавичка”.

4.      Знайомство зі змістом балади” Рукавичка”.

       Виразне читання балади вчителем.

5.      Бесіда на первинне сприйняття.

-        Яке враження справив  на вас твір?

-        Чи це балада?

6.      Аналіз твору в формі евристичної бесіди.

– Де і коли відбувається дія балади?

- На які дві частини можна її поділити? Чому?

– З якою метою автор описує хижаків, їх поведінку? Чи розпочали бій звірі між собою?

– На що хотіло подивитися вельможне панство? В чому вони знаходили розвагу?

– Чи є щось спільне між світом звірів та світом людей?

– Як ви думаєте, чи випадково впала серед звірів рукавичка прекрасної Кунігунди? З якою метою вона це робить?

– Якою ми бачимо прекрасну юну красуню?

– Чому лицар виконує прохання дами? Чи розуміє він небезпеку свого вчинку?

– Цар звірів лев встає та припиняє бійку між тваринами. Чи робить щось король Франциск, щоб зупинити лицаря Делоржа?

 – Чому Делорж кидає рукавичку в лице дамі? Що означає вираз “кинути             рукавичку”?

– Яка основна думка цієї балади? Над чим ви замислилися, читаючи її?

                    

7.      Робота над змістом балади. Робота в парах. Скласти сенкан, використовуючи текст балади  за темами: король Франциск, лицар Делордж, Кунігунда.

 

8.      Стратегія „ Методика  взаємних  запитань”

  Учні ставлять питання за змістом балади іншим групам.

 

9.      Проблемне завдання. Метод мікрофону.

-        Чи був учинок Делоржа героїчним? Що  довів рицар своєю поведінкою?

-        Ваше ставлення до вчинку Делоржа? Дайте оцінку поведенці Делоржа в кінці балади.

-        Як ви розумієте поняття „ лицарський кодекс честі”?

-        Чи порушив його Делордж?

10.    Робота з епіграфом.

-        Як ці слова перегукуються зі змістом балади?

-        Чому, на вашу думку, балада має таку назву?

-        Чи вдалося Кунігунді виконати задумане?

-        Про що говорить автор перемогою Делорджа?

11.    Виразне читання учнями балади.

 

VI.    Етап закріплення нових знань.

1.       Рефлексія. Бесіда.

         -   Яку думку висловлює поет в баладі „Рукавичка”?

         -   Про що спонукає замислитись дана балада?

         -    Які думки у вас виникають під час читання балади?

 2. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

     Продовжіть речення:

  • Виконавши наказ дами серця, рицар зрозумів, що…
  • Найбільше мене вразило у цій баладі…

VII.   Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання.

1.       Закінчити речення: «Якби я був Делорджем, то…» (для хлопчиків); «Якби я була Кунігундою, то…» (для дівчаток).

2.       Виразно прочитати баладу, знати зміст.

3.       Підготувати індивідуальні повідомлення  про Й.В.Гете.

4.       За бажанням: намалювати ілюстрації до балади.

Категорія: Педагогічна діяльність | Додав: sasha-str | Теги: Свіфт, Руденко Л.С.
Переглядів: 7075 | Завантажень: 84 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Субота, 18.05.2024, 17:40
Вітаю Вас Гість
Головна | Реєстрація | Вхід
Категорії розділу
Мої файли [0]
Науково-методична діяльність [19]
Педагогічна діяльність [12]
Позаурочна діяльність [10]
Виховна робота [6]
Методичне об'єднання [4]
Дистанційне навчання [6]
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright sasha-str © 2024
uCoz