Хід уроку
- Організаційний етап.
Психологічна рефлексія «Наш настрій» (фрагмент увертюри «Коріолан» Л.Бетховена).
Вчитель. Дорогі діти! Я хочу дізнатися, з яким настроєм ви прийшли на урок. Перед вами смужки різних кольорів (чи кольорові олівці). Візьміть у руки той колір, який вам сьогодні до вподоби, з яким хочеться побути довше. Ви підсвідомо вибрали собі в «друзі» ті кольори, які відповідають вашому настрою. А тепер подивіться, що означає кожен колір.
Символіка кольорів
• Червоний - піднесеність.
• Оранжевий - радість.
• Жовтий – приємність.
• Зелений – спокій.
• Синій – сум.
• Фіолетовий – тривожність.
• Чорний – незадоволення.
Вчитель. Сподіваюсь, що наш урок не зіпсує настрій тим, у кого він гарний, і значно покращить тим, хто вибрав темні кольори.
- Етап перевірки домашнього завдання
Інтелектуальне змагання «Хто швидше?»
- Кого називають зачинателем жанру байки в світовій літературі? (Езопа.)
- Як називається інакомовне зображення в художньому творі рис характеру, уявлень та взаємин людей, суспільних явищ? (Алегорія.)
- Назвіть ім’я найвідомішого українського байкаря ХIХ ст.? (Леонід Глібов.)
- Хто першим почав писати віршовані байки на сюжети Езопа? (Федр.)
- Хто переклав французькою мовою «Байки» Езопа та Федра, надавши їм сучасного звучання?(Жан де Лафонтен.)
- У чому полягає особливість побудови байки? (Наявність основної частини й моралі.)
- Де розміщувалася мораль у байках Езопа? (У кінці.)
- У якій формі складав свої байки Езоп? (Він складав їх в усній формі прозою.)
- Назвіть персонаж байок, що уособлює собою хитрість, лицемірство, обман? (Лисиця.)
- Який плід Лисиця не змогла дістати й тому сказала, що він кислий? (Виноград.)
- Як називається повчальний висновок байки? (Мораль.)
- Звідки Ягня п’є воду у байці Езопа? (У Езопа – з річки)
- Героями байок можуть бути… (Люди, тварини, рослини, предмети.)
- Кому з відомих байкарів належать слова: “В Езопа вчіться, добрі люди”
(Федру.)
- Як називається мова, що грунтується на інакомовленні, натяках, які утворюють прихований зміст твору? (Езопівська мова)
- Назвіть відомих байкарів. (Езоп, Федр, Лафонтен, Красіцький, Крилов.)
- Етап всебічної перевірки знань
- Робота з таблицею.
Учитель.
В Езопа вчіться, добрі люди!
Для того байка коле під ребро, Щоб виправлять людські заблуди І вихвалять красу й добро.
Федр (переспів М.Годованця)
- Які людські заблуди виправляє байка та які чесноти вихваляє? Заповніть порівняльну таблицю. І варіант заповнює ліву графу таблиці, а ІІ в.– праву.
(Учні працюють над завданням 2 хв.)
Людські вади
|
Людські чесноти
|
Жорстокість
|
Доброта
|
Лінь
|
працьовитість
|
агресивність
|
стриманість
|
бездарність
|
талант
|
Брехливість(нещирість )
|
щирість
|
жадібність
|
щедрість
|
Тупість,невігластво
|
розум
|
Грубість
|
вихованість
|
Легковажність
|
Зваженість, серйозність
|
Підлабузництво
|
|
Деспотизм, вседозволеність
|
|
- Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань
Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку
Байки називають по праву уроками життєвої мудрості. Ще у часи Давньої Греції та Риму байки були дуже популярні, а школярі на заняттях читали та обговорювали їх зміст та мораль. Виховне значення байки люди розуміли ще в ту далеку епоху.
Серед найкращих байкарів ви згадали ім’я І.А.Крилова. Відомий російський літературний критик ХІХ ст. В.Бєлінський писав «Так, народ знає і любить Крилова так само, як Крилов знає і любить народ». І сьогодні ми не перестаємо дивуватися мудрості байок І. А.Крилова. Про них сьогодні буде наш урок.
Епіграф до уроку: «Викорінити вади людства можна через їх висміювання»
І.А.Крилов
- Етап засвоєння нових знань
- Інтерв’ ю з І.А.Криловим
Учитель. Сьогодні у нас гість із далекого XIX ст.
(Виходить учень у костюмі Крилова і вітається. Учитель бере у нього інтерв’ю)
Вчитель: Вітаємо Вас, Іване Андрійовичу. Раді бачити вас у нас в гостях. Розкажіть про своє походження.
І.Крилов: Я народився 13 лютого 1769 р. у Москві в родині армійського офіцера Андрія Прохоровича Крилова та Марії Олександрівни. Коли мені ще не виповнилось і 10-ти років, помер мій батько.
Вчитель: Яку освіту Ви отримали?
І.Крилов: Життя моє склалося так, що мені не довелося вчитися у школі, але я самостійно вивчав мову, математику, дуже багато читав. Тобто я займався самоосвітою, а матінка моя, хоч грамоти не знала, всіляко сприяла моєму навчанню.
Вчитель: Кажуть, Ви дуже рано стали працювати, бо родина після смерті батька бідувала. Розкажіть про це.
І.Крилов: Так. Після смерті мого батька мені у спадок дісталась тільки його солдатська скринька із щоб прогодувати родину, вже у 12 років я пішов на службу. Спочатку був канцеляристом, потім – домашнім учителем, мене стали цінувати як старанного робітника. Я став особистим секретарем у маєтку князя Голіцина.
Вчитель: Коли Ви почали літературну діяльність?
І.Крилов: 1782 р. у 13 років я переїхав до Петербургу і пішов на службу в Державну палату. Трохи згодом я став писати п’єси, був кореспондентом у журналах «Пошта духів», «Глядач», друкував сатиричні статті.. Уже в 19 років опублікував свої перші байки в часописі «Ранковий час». 30 років я прослужив у Імператорській публічній бібліотеці , за цей час написав приблизно 200 байок, видав 9 збірників у Росії. Мої твори переклали багатьма мовами.
Вчитель: Що є найважливішим у вашому житті?
І.Крилов: Я гадаю, що мої байки не тільки цікаві та смішні. Вони виховують людей, допомагають їм стати кращими.
Вчитель: Що б ви хотіли побажати Вашим читачам?
І.Крилов: Бажаю, щоб ваші вчинки не стали сюжетами для байок.
Вчитель. Дуже дякуємо вам за інтерв’ ю.
- Слово вчителя.
У 1855 році в Літньому саду в Петербурзі був відкритий пам’ятник письменнику. На постаменті ми можемо побачити фігури героїв басень. Подивіться, ось персонажі басні, про яку піде мова.
(Іллюстрація памятника)
- Виразне читання байки І.Крилова «Квартет» (у перекладі Ф. Скляра).
- Словникова робота. Випереджальне завдання (учень робить повідомлення про музичні інструменти, які складають квартет)
Квартет – 1. Музичний твір для чотирьох інструментів або голосів.2. Гурт з чотирьох музикантів або співаків.
Альт – 1. Низький жіночий або дитячий голос, а також співак (співачка) з таким голосом. 2. Музичний смичковий дещо більший від скрипки або мідний духовий інструмент.
Бас – 1. Найнижчий чоловічий голос, а також співак з таким голосом.2. Мідний духовий інструмент низького регістру й тембру – контрабас.
Прима – 1. Перший, головний звук гами. 2. Перша струна смичкового музичного інструменту. 3. Перший інструмент, голос, що виконує провідну партію в оркестрі чи хорі.
Втора – другий голос в музичній партії, друга скрипка
(ілюстрації музичних інструментів)
- Які слова вам незрозумілі й потребують пояснення?
Клишоногий – криволапий
Затіяли – розпочали
Чвари – сварки
Марні – даремні, непотрібні
Незугарні – невдалі
- Читання байки «Квартет» мовою оригіналу, порівняння, висловлювання своїх міркувань.
- Обмін враженнями про прочитане
- Чи цікаво вам було читати байку?
- Які ознаки байки ви бачите в цьому тексті?
- Прочитайте байку ще раз. Під час читання зверніть увагу на дії, які здійснюють герої.
2) Еврістична бесіда
- Де відбуваються події?
- Які персонажі діють в байці?
- Чи вдався квартет?
- Які у звірів були плани?
- Чому в квартеті, на їх погляд, немає ладу?
- Чому вони не могли домовитися?
- Поміркуйте, чому саме цим тваринам Крилов «доручає» зіграти квартет? Які людські риси вони алегорично уособлюють?
- У якому значенні вжито слово «квартет» у байці Крилова? У чому полягає іронічність його використання?
- Знайдіть у тексті байки авторське ставлення до псевдоквартету. Чи вірить автор у те, що в учасників квартету врешті решт зазвучить музика?
- У яких словах втілено мораль байки?
- Чому саме Соловей проголошує мораль байки? Чи тільки музики це стосується?
- Які рядки з цієї байки стали крилатими виразами? (Щоб буть музикою, потрібне тут уміння; Тож, як сідати – сварки марні, бо з вас музики незугарні)
- У яких випадках такий вираз уживається в сучасному житті? ( Коли щось у когось не ладиться або хтось береться не за свою справу)
- Виразне читання байки «Квартет» у особах.
Методична порада. Під час читання епізоду, де звірі сперечаються, треба передати гордість, себелюбство; той епізод, де Соловей розмірковує про дії Квартету, - повільно, мудро.
- Прослуховування фрагмента «Квартет для двох скрипок, альта та віолончелі» В. Барвінського
Учитель. А тепер послухаймо професійний «Квартет для двох скрипок, альта та віолончелі» українського композитора Василя Барвінського. Твір написано на українські народні теми. Лише з чотирьох частин квартету, третю, написану раніше для дітей, композитор побудував на власній мелодії.
Отже, прослухайте та скажіть, чи відрізняється гра «горе-музикантів» від звучання справжнього професійного квартету?
(Слухання «Квартету для двох скрипок, альта та віолончелі» В. Барвінського.)
- Чи сподобалась вам гра музикантів професійного квартету?
- А гра музикантів у байці?
- Чим вони відрізняються?
Тобто для того, щоб добре робити якусь справу, потрібні вміння, старанність і злагода, а мистецьке виконання музичних творів вимагає особливої професійної підготовки.
- Розгляд ілюстрацій художників та учнівських малюнків до байки «Квартет».
- Які саме фрагменти, по-вашому, проілюстровано? Чого, на ваш погляд, бракує в малюнках порівняно з текстом байки?
- Демонстрація фрагментів з мультфільмів «Квартет» та «А вы, друзья, как не садитесь…»
- Прогляньте фрагменти з мультфільмів «Квартет» та «А вы, друзья, как не садитесь…». Який з них відтворює зміст самої байки, а який створений за мотивами твору Крилова? Чому ви так вважаєте? (Для порівняння варто взяти початок мультфільмів без титрів.)
- Слухання аудіозапису байки І. Крилова «Вовк і Ягня» мовою оригіналу
- Що вас вразило у цій байці?
- У кого з авторів ви вже зустрічали подібний сюжет? (В Езопа.)
1) Виразне читання байки в особах (автор, ягня, вовк)
2) Словникова робота
- Які слова вам незрозумілі й потребують пояснення?
Завсігди – завжди
Случилось – трапилось
Далебі – так і знай
Зволить – бажає, хоче
Сват – родич, батько дружини сина або чоловіка дочки
Розквитаюсь – розрахуюсь, помщуся
Гоноровисте – пихате, гордовите
- Бесіда
- Де і коли відбувається дія твору? (На березі струмка, спекотного дня.)
- Із якою метою кожен із героїв опиняється біля струмка?
- Ким є Ягня для Вовка? (пожива)
- Чому Вовк одразу не з'їв Ягня? Чому почав до нього чіплятися?
- Які обвинувачення він висуває Ягняті? Зачитайте.
- Як ви думаєте, чому Ягня виправдовувалося перед Вовком? (Воно намагалося довести свою правоту, не розуміючи, що сила на боці Вовка і він все одно вчинить як захоче.)
- Ротота з текстом. Дослідницька робота .
Проаналізуйте, як висловлюються Вовк і Ягня. На що вказують особливості їхнього мовлення?
Завдання учням (1варіант): виписати слова, які використовує Вовк, звертаючись до Ягняти. Прослідкувати за інтонацією. (Про нахабство Вовка свідчать слова, з якими він звертається до Ягняти («нахаба», «негідник», «гоноровисте», «щеня»), його гнівний крик, який передається окличними реченнями, погрози).
Завдання учням (2 варіант): виписати слова, які використовує Ягня, звертаючись до Вовка. Прослідкувати за інтонацією.
(Про беззахисність Ягняти говорять його обережні відповіді, в яких відчувається страх перед Вовком – «пресвітлий Вовк» , «Світлість».)
- Бесіда
- Чи вдалося Вовкові досягти своєї мети? Чому?
- За що Вовк з'їв Ягня? Яка справжня причина? Зачитайте.
- В чому полягає мораль байки? (Осуд насильства, треба бути справедливим) Зачитайте.
- Зверніть увагу на будову байки. У якій частині знаходиться мораль?
- Розкрийте алегорію в байці.
- Рольова гра
Уявіть, що ви адвокат. Спробуйте захистити Ягня і знайдіть у тексті байки докази для його виправдання.
- Етап закріплення нових знань
- Характеристика дійових осіб твору. Будова асоціативного ланцюжка.
Завдання для 1 в. Завдання для 2 в.
Самозакоханий Грубий злий Ввічливе беззахисне
несправедливий ВОВК хитрий ЯГНЯ
жорстокий голодний слабке невинне
- Робота з епіграфом
Поясніть значення слів, взяті за епіграф.
- Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
У давні часи байка допомогала рабам висловлювати свої думки, показувала певні недоречності в житті, висміювали людські вади.
- Чи потрібна байка сьогодні? Яка роль байки у сучасному суспільстві?
- Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
- Найбільше мені сподобалася байка Крилова…тому що…
5. Психологічна вправа «Наш настрій»
- Чи змінився ваш настрій? Підніміть смужки того кольору, який відповідає вашому настрою.
VII. Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання
Уміти розповідати про І. Крилова, виразно читати та аналізувати байки письменника, порівнювати байки І.Крилова і Езопа. Творче завдання: створити ілюстрації до байок.
|