Сайт Руденко Людмили Степанівни
 Каталог файлів
Головна » Файли » Педагогічна діяльність

Конспект уроку зарубіжної літератури "Іван Андрійович Крилов. Байки «Квартет», «Вовк і Ягня»."
[ Викачати з сервера (440.5 Kb) ] 22.11.2015, 18:46

Хід уроку

  1. Організаційний етап.

      Психологічна рефлексія «Наш настрій» (фрагмент увертюри «Коріолан» Л.Бетховена).

Вчитель. Дорогі діти! Я хочу дізнатися, з яким настроєм ви прийшли на урок. Перед вами смужки різних кольорів (чи кольорові олівці). Візьміть у руки той колір, який вам сьогодні до вподоби, з яким хочеться побути довше. Ви підсвідомо вибрали собі в «друзі» ті кольори, які відповідають вашому настрою. А тепер подивіться, що означає кожен колір.

Символіка  кольорів

• Червоний - піднесеність.

• Оранжевий - радість.

• Жовтий – приємність.

• Зелений – спокій.

• Синій – сум.

• Фіолетовий – тривожність.

• Чорний – незадоволення.

Вчитель. Сподіваюсь, що наш урок не зіпсує настрій тим, у кого він гарний, і значно покращить тим, хто вибрав темні кольори.

  1. Етап перевірки домашнього завдання

      Інтелектуальне змагання «Хто швидше?»

- Кого називають зачинателем жанру байки в світовій літературі? (Езопа.)

- Як називається інакомовне зображення в художньому творі рис характеру, уявлень та взаємин людей, суспільних явищ? (Алегорія.)

- Назвіть ім’я найвідомішого українського байкаря ХIХ ст.?  (Леонід Глібов.)

- Хто першим почав писати віршовані байки на сюжети Езопа? (Федр.)

- Хто переклав французькою мовою «Байки» Езопа та Федра, надавши їм сучасного звучання?(Жан де Лафонтен.)

- У чому полягає особливість побудови байки? (Наявність основної частини й моралі.)

- Де розміщувалася мораль у байках Езопа? (У кінці.)

- У якій формі складав свої байки Езоп? (Він складав їх в усній формі прозою.)

- Назвіть персонаж байок, що уособлює собою хитрість, лицемірство, обман? (Лисиця.)

- Який плід Лисиця не змогла дістати й тому сказала, що він кислий? (Виноград.)

- Як називається повчальний висновок байки? (Мораль.)

- Звідки Ягня п’є воду у байці Езопа? (У Езопа – з річки)

- Героями байок  можуть бути… (Люди, тварини, рослини, предмети.)

- Кому з відомих байкарів належать слова: “В Езопа вчіться, добрі люди”

(Федру.)

- Як називається мова, що грунтується на інакомовленні, натяках, які  утворюють прихований зміст твору? (Езопівська мова)

- Назвіть відомих байкарів. (Езоп, Федр, Лафонтен, Красіцький, Крилов.)

 

  1. Етап всебічної перевірки знань
  1. Робота з таблицею.

Учитель.

В Езопа вчіться, добрі люди!

Для того байка коле під ребро,                                                                                                 Щоб виправлять  людські заблуди                                                                                                           І вихвалять красу й добро.

                                                           Федр (переспів М.Годованця)

  • Які  людські заблуди виправляє байка та які чесноти вихваляє? Заповніть порівняльну таблицю. І варіант заповнює ліву графу таблиці,  а  ІІ в.– праву.

(Учні працюють над завданням  2 хв.)

Людські вади

Людські   чесноти

Жорстокість

Доброта

Лінь

працьовитість

агресивність

стриманість

 бездарність

талант

Брехливість(нещирість )

щирість

жадібність

щедрість

Тупість,невігластво

розум

Грубість

вихованість

Легковажність

Зваженість, серйозність

Підлабузництво

 

 Деспотизм, вседозволеність

 

 

  1. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань

Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку

Байки називають по праву уроками життєвої мудрості. Ще у часи Давньої Греції та Риму байки були дуже популярні, а школярі  на заняттях читали та обговорювали   їх  зміст та   мораль. Виховне значення  байки люди розуміли ще в ту далеку епоху.

         Серед найкращих байкарів  ви згадали ім’я І.А.Крилова. Відомий російський літературний критик  ХІХ ст. В.Бєлінський писав «Так, народ знає і любить Крилова так  само, як Крилов знає і любить народ». І сьогодні ми не перестаємо дивуватися  мудрості байок І. А.Крилова. Про них сьогодні буде наш урок. 

 Епіграф до уроку:  «Викорінити вади людства можна через їх висміювання»

І.А.Крилов

  1.  Етап засвоєння нових знань
  1. Інтерв’ ю  з  І.А.Криловим

Учитель. Сьогодні у нас гість із далекого XIX ст.       

(Виходить учень у костюмі Крилова і вітається.  Учитель бере у нього інтерв’ю)

Вчитель: Вітаємо Вас, Іване Андрійовичу. Раді бачити вас у нас в гостях. Розкажіть про своє походження.

І.Крилов: Я народився   13 лютого 1769 р. у Москві  в родині армійського офіцера Андрія Прохоровича Крилова та Марії Олександрівни. Коли мені ще не виповнилось  і 10-ти  років,  помер мій батько.

Вчитель:  Яку освіту Ви отримали?

І.Крилов: Життя моє склалося так, що мені не довелося вчитися у школі, але я самостійно вивчав мову, математику, дуже багато читав. Тобто я  займався  самоосвітою, а матінка моя, хоч грамоти не знала, всіляко сприяла моєму навчанню.

Вчитель: Кажуть, Ви дуже рано стали працювати, бо родина після смерті батька бідувала. Розкажіть про це.

І.Крилов: Так. Після  смерті мого  батька мені у спадок дісталась тільки  його солдатська скринька із щоб  прогодувати родину,  вже у 12 років я пішов на службу. Спочатку був канцеляристом, потім – домашнім  учителем, мене стали цінувати як старанного робітника. Я став особистим  секретарем   у маєтку князя Голіцина.

Вчитель: Коли Ви почали  літературну діяльність?

І.Крилов:  1782 р.  у 13 років  я переїхав до Петербургу  і  пішов на службу  в Державну палату. Трохи згодом  я став писати п’єси, був кореспондентом  у журналах «Пошта духів», «Глядач», друкував сатиричні  статті.. Уже в 19 років опублікував свої перші байки в часописі «Ранковий  час». 30 років я прослужив у Імператорській публічній  бібліотеці , за цей час  написав приблизно 200 байок, видав 9 збірників у Росії. Мої твори переклали багатьма мовами.

Вчитель: Що є  найважливішим у вашому житті?

І.Крилов: Я гадаю, що мої байки не тільки цікаві та смішні. Вони виховують людей, допомагають їм стати кращими.

Вчитель:  Що б ви хотіли побажати Вашим читачам?

І.Крилов: Бажаю, щоб ваші вчинки не стали сюжетами  для байок.

Вчитель. Дуже дякуємо вам за інтерв’ ю. 

  1. Слово вчителя.

У 1855 році в Літньому саду в Петербурзі був відкритий пам’ятник письменнику. На постаменті ми можемо побачити фігури героїв басень. Подивіться, ось персонажі басні, про яку піде мова.

(Іллюстрація памятника)

  1. Виразне читання байки І.Крилова «Квартет» (у перекладі Ф. Скляра).
  2. Словникова робота. Випереджальне завдання (учень робить повідомлення про музичні інструменти, які складають квартет)

Квартет – 1. Музичний твір для чотирьох інструментів або голосів.2. Гурт з чотирьох музикантів або співаків.

Альт – 1. Низький жіночий або дитячий голос, а також співак (співачка) з таким голосом. 2. Музичний смичковий дещо більший від скрипки або мідний духовий інструмент.

Бас – 1. Найнижчий чоловічий голос, а також співак з таким голосом.2. Мідний духовий інструмент низького регістру й тембру – контрабас.

Прима – 1. Перший, головний звук гами. 2. Перша струна смичкового музичного інструменту. 3. Перший інструмент, голос, що виконує провідну партію в оркестрі чи хорі.

Втора – другий голос в музичній партії, друга скрипка

(ілюстрації музичних інструментів)

 

  • Які слова вам незрозумілі й потребують пояснення?

 

Клишоногий – криволапий

Затіяли – розпочали

Чвари – сварки

Марні – даремні, непотрібні

Незугарні – невдалі

  1. Читання байки «Квартет» мовою оригіналу, порівняння, висловлювання своїх міркувань.
  1. Обмін враженнями про прочитане

Чи цікаво вам було читати байку?

-  Які ознаки байки ви бачите в цьому тексті?

- Прочитайте байку ще раз. Під час читання зверніть увагу на дії, які здійснюють герої.

      2)  Еврістична бесіда

-   Де відбуваються події?

-   Які персонажі діють в байці?

-   Чи вдався квартет?

-   Які у звірів були плани?

    -   Чому в квартеті, на їх погляд, немає ладу?

    -   Чому вони не могли домовитися?

-  Поміркуйте, чому саме цим тваринам Крилов «доручає» зіграти квартет? Які людські риси вони алегорично уособлюють?

-  У якому значенні вжито слово «квартет» у байці Крилова? У чому полягає іронічність його використання?

    Знайдіть у тексті байки авторське ставлення до псевдоквартету. Чи вірить        автор у те, що в учасників квартету врешті решт зазвучить музика?

У яких словах втілено мораль байки?

- Чому саме Соловей проголошує мораль байки? Чи тільки музики це стосується?

- Які рядки з цієї байки стали крилатими виразами? (Щоб буть музикою, потрібне тут уміння; Тож, як сідати – сварки марні, бо з вас музики незугарні)

-  У яких випадках такий вираз уживається в сучасному житті? ( Коли щось у когось не ладиться або хтось береться не за свою справу)

  1. Виразне  читання байки «Квартет» у особах.

      Методична порада. Під час читання епізоду, де звірі сперечаються, треба передати гордість, себелюбство; той епізод, де Соловей розмірковує про дії Квартету, - повільно, мудро.

  1. Прослуховування фрагмента «Квартет для двох скрипок, альта та віолончелі» В. Барвінського

Учитель. А тепер послухаймо професійний «Квартет для двох скрипок, альта та віолончелі» українського композитора Василя Барвінського. Твір написано на українські народні теми. Лише з чотирьох частин квартету, третю, написану раніше для дітей, композитор побудував на власній мелодії.

Отже, прослухайте та скажіть, чи відрізняється гра «горе-музикантів» від звучання справжнього професійного квартету?

(Слухання «Квартету для двох скрипок, альта та віолончелі» В. Барвінського.)

  • Чи сподобалась вам гра музикантів професійного квартету?
  • А гра музикантів у байці?
  • Чим вони відрізняються?

Тобто для того, щоб добре робити якусь справу, потрібні вміння, старанність і злагода, а мистецьке виконання музичних творів вимагає особливої професійної підготовки.

  1.  Розгляд  ілюстрацій художників та учнівських малюнків до байки «Квартет».
  • Які саме фрагменти, по-вашому, проілюстровано? Чого, на ваш погляд, бракує в малюнках порівняно з текстом байки?
  1. Демонстрація фрагментів з мультфільмів «Квартет» та «А вы, друзья, как не садитесь…»
  • Прогляньте фрагменти з мультфільмів «Квартет» та «А вы, друзья, как не садитесь…». Який з них відтворює зміст самої байки, а який створений за мотивами твору Крилова? Чому ви так вважаєте? (Для порівняння варто взяти початок мультфільмів без титрів.)
  1. Слухання аудіозапису байки І. Крилова «Вовк і Ягня» мовою оригіналу

-   Що вас вразило у цій байці?

-    У   кого   з   авторів   ви   вже   зустрічали   подібний   сюжет? (В Езопа.)

    1) Виразне читання байки в особах (автор, ягня, вовк)

    2) Словникова робота

  • Які слова вам незрозумілі й потребують пояснення?

Завсігди – завжди

Случилось – трапилось

Далебі – так і знай

Зволить – бажає, хоче

Сват – родич, батько дружини сина або чоловіка дочки

Розквитаюсь – розрахуюсь, помщуся

Гоноровисте – пихате, гордовите

  1. Бесіда

-  Де і коли відбувається дія твору? (На березі струмка, спекотного дня.)

-  Із якою метою кожен із героїв опиняється біля струмка?

-  Ким є Ягня для Вовка? (пожива)

-  Чому Вовк одразу не з'їв Ягня? Чому почав до нього чіплятися?

-  Які обвинувачення він висуває Ягняті? Зачитайте.

-  Як ви думаєте, чому Ягня виправдовувалося перед Вовком? (Воно намагалося довести свою правоту, не розуміючи, що сила на боці Вовка і він все одно вчинить як захоче.)

  1. Ротота з текстом. Дослідницька робота .

Проаналізуйте, як висловлюються Вовк і Ягня. На що вказу­ють особливості їхнього мовлення? 

Завдання учням (1варіант): виписати слова, які використовує Вовк, звертаючись до Ягняти.  Прослідкувати за інтонацією. (Про нахабство Вовка свідчать слова, з якими він звертається до Ягняти («нахаба», «негідник», «гоноровисте», «щеня»), його гнівний крик, який передається окличними реченнями, погрози).

Завдання учням (2 варіант): виписати слова, які використовує Ягня, звертаючись до Вовка. Прослідкувати за інтонацією.

(Про беззахисність Ягняти говорять його обережні відповіді, в яких відчувається страх перед Вовком – «пресвітлий Вовк» , «Світлість».) 

  1. Бесіда

-  Чи вдалося Вовкові досягти своєї мети? Чому?

-  За що Вовк з'їв Ягня? Яка справжня причина? Зачитайте.

-  В чому полягає мораль байки? (Осуд насильства, треба бути справедливим) Зачитайте.

-  Зверніть увагу на будову байки. У якій частині знаходиться мораль?

-  Розкрийте алегорію в байці.

  1. Рольова гра

Уявіть, що ви адвокат. Спробуйте захистити Ягня і знайдіть у тексті байки докази для його виправдання.

  1. Етап закріплення нових знань
  1. Характеристика дійових осіб твору. Будова асоціативного ланцюжка.

Завдання для 1 в.                                          Завдання для 2 в.                                   

Самозакоханий      Грубий    злий                            Ввічливе      беззахисне

несправедливий     ВОВК     хитрий                                       ЯГНЯ  

                жорстокий       голодний                                    слабке    невинне

  1. Робота з епіграфом

Поясніть значення слів, взяті за епіграф.

  1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

У давні часи байка допомогала рабам висловлювати свої думки, показувала певні недоречності в житті, висміювали людські вади.

  • Чи потрібна байка сьогодні? Яка роль байки у сучасному суспільстві?
  1.  Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

- Найбільше мені сподобалася байка Крилова…тому що…

5. Психологічна вправа «Наш настрій»

- Чи змінився ваш настрій? Підніміть смужки того кольору, який відповідає вашому настрою.

VII. Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання

Уміти розповідати про І. Крилова, виразно читати та аналізувати байки письменника, порівнювати байки І.Крилова і Езопа. Творче завдання: створити ілюстрації до байок.

Категорія: Педагогічна діяльність | Додав: sasha-str | Теги: Крилов, Руденко Л.С.
Переглядів: 6148 | Завантажень: 299 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Неділя, 05.05.2024, 07:13
Вітаю Вас Гість
Головна | Реєстрація | Вхід
Категорії розділу
Мої файли [0]
Науково-методична діяльність [19]
Педагогічна діяльність [12]
Позаурочна діяльність [10]
Виховна робота [6]
Методичне об'єднання [4]
Дистанційне навчання [6]
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright sasha-str © 2024
uCoz