Сайт Руденко Людмили Степанівни
 Каталог файлів
Головна » Файли » Педагогічна діяльність

Конспект уроку зарубіжної літератури "«Олександр Пушкін та його роман «Євгеній Онєгін»"
19.03.2020, 23:39

Тема: «Олександр Пушкін та його роман «Євгеній Онєгін»

Мета: схарактеризувати історичну епоху, відображену в романі «Євгеній Онєгін»,  дослідити історію створення роману та місць написання  та подій твору,  розкрити роль природи у творі, з’ясувати, хто є прототипами головних героїв, показати вплив роману на живопис, музику, театральне мистецтво та кіно; розвивати навички самостійної роботи, дослідницької діяльності,  вміння аргументовано та ефективно захищати свій проект, виховувати  ціннісне ставлення до людини, мистецтва, поезії, природи, прищеплювати інтерес до творчості Пушкіна.

Обладнання: портрет О.С. Пушкіна, ілюстрації до роману «Євгеній Онєгін», мультимедійні презентації, фрагмент документального фільму «Олександр Пушкін і його «Євгеній Онєгін». Історія роботи над романом», стікери, плакат «Дерево знань», буклети

Структура уроку

І. Організаційний етап

(Слайд 1.)

Слово вчителя.

Пушкін… Його ім’я завжди супроводжується епітетами «величний», «геніальний», «надзвичайний», «неповторний». Неповторними є його поезія і, безумовно, його найулюбленіший твір – роман у віршах «Євгеній Онєгін». Закінчивши його, поет разом з почуттям гордості за створення першого реалістичного роману відчув сум, який висловив у невеличкому вірші «Труд»:

(Слайд 2.)

Миг вожделенный настал: окончен мой труд многолетний.

    Что ж непонятная грусть тайно тревожит меня?

Или, свой подвиг свершив, я стою, как поденщик ненужный,

    Плату приявший свою, чуждый работе другой?

Или жаль мне труда, молчаливого спутника ночи,

    Друга Авроры златой, друга пенатов святых?

Про літературний подвиг Пушкіна – роман «Євгеній Онєгін» - піде мова на сьогоднішньому уроці.

ІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань. Мотивація навчальної діяльності.

(Слайд 3.)

Темою сьогоднішнього уроку є захист дослідницького проекту, підготовлений учнями 9-Б класу, «Олександр Пушкін та його роман «Євгеній Онєгін».

(Слайд4.)

  • Яка мета проекту? (схарактеризувати історичну епоху, відображену в романі «Євгеній Онєгін»,  дослідити історію створення роману та місць написання  та подій твору,  розкрити роль природи у творі, з’ясувати, хто є прототипами головних героїв, показати вплив роману на живопис, музику, театральне мистецтво та кіно; розвивати навички самостійної роботи, дослідницької діяльності,  вміння аргументовано та ефективно захищати свій проект, виховувати  ціннісне ставлення до людини, мистецтва, поезії, природи, прищеплювати інтерес до творчості Пушкіна).

На ці запитання дадуть відповіді творчі групи, які їх досліджували.

ІІ. Етап засвоєння нових знань.

Пушкін ... Пушкінська поезія ... Пушкінський час ... Невичерпні теми. Дорога до Пушкіна нескінченна …

(Слайд 5.)

Російський критик Віссаріон Григорович Бєлінський казав: «Перш за все в "Онєгіні" ми бачимо поетично відтворену картину російського суспільства, взятого в одному з найцікавіших моментів його розвитку. З цієї точки зору, "Євгеній Онєгін" є поема історична в повному розумінні слова, хоча серед її героїв немає жодної історичної особи». Роман був, за словами Пушкіна, "плодом розуму холодних спостережень і серця сумних замет". На широкому тлі картин російського життя показана драматична доля кращих людей дворянської інтелігенції.

(Слайд 6)

Документальний фільм «Олександр Пушкін і його «Євгеній Онєгін». Історія роботи над романом» (фрагмент)

  • Яким же був історичний час і як він був відображений в романі «Євгеній Онєгін»? Це питання повніше і детальніше досліджувала група істориків. До слова запрошуємо Огребчука Максима.

Презентація Огребчука М. (1)

Вчитель. Роман «Євгеній Онєгін» - плід нелегкої праці довгих років. Пушкін працював над ним понад вісім років. Група географів досліджувала історію створення роману та підготувала заочну екскурсію місцями написання твору, а також місцями, де відбуваються події у творі.

Презентація Каламарчук Х. (2)

Презентація Семенюк А.

Вчитель. У романі О.Пушкін намагається дослідити типи сучасників: чоловіків та жінок. Щоб зрозуміти їх, поет ставить героїв у ситуації морально-етичного вибору. Так він шукає ідеал. Хто з сучасників О.С.Пушкіна є  прототипами головних героїв? Це питання намагалася з’ясувати група літературознавців.

Презентація Бутеєць В. та Бульчук Л. (3)

(Слайд 7)

Хвилинка російської поезії (Учні  читають вірші про природу)

Унылая пора! очей очарованье!

Приятна мне твоя прощальная краса —

Люблю я пышное природы увяданье,

В багрец и в золото одетые леса,

В их сенях ветра шум и свежее дыханье,

И мглой волнистою покрыты небеса,

И редкий солнца луч, и первые морозы,

И отдаленные седой зимы угрозы.

 

«Уж небо осенью дышало…»

Уж небо осенью дышало,

Уж реже солнышко блистало,

Короче становился день,

Лесов таинственная сень

С печальным шумом

обнажалась,

Ложился на поля туман,

Гусей крикливых караван

Тянулся к югу: приближалась

Довольно скучная пора;

Стоял ноябрь ужу двора.

Волшебница-зима (уривок із «Євгенія Онєгіна»)

Вот север, тучи нагоняя,

Дохнул, завыл и вот сама

Идет волшебница-зима,

Пришла, рассыпалась клоками

Повисла на суках дубов,

Легла волнистыми коврами

Среди полей вокруг холмов.

Брега с недвижною рекою

Сравняла пухлой пеленою;

Блеснул мороз, и рады мы

Проказам матушки-зимы.

 

О весне (уривок із романа «Євгеній Онєгін». Розділ сьомий)

Гонимы вешними лучами,

С окрестных гор уже снега

Сбежали мутными ручьями

На потопленные луга.

Улыбкой ясною природа

Сквозь сон встречает утро года;

Синея блещут небеса.

Еще прозрачные, леса

Как будто пухом зеленеют.

Пчела за данью полевой

Летит из кельи восковой.

Долины сохнут и пестреют;

Стада шумят, и соловей

Уж пел в безмолвии ночей.

  • Що ви уявили, коли почули ці рядки?

Вчитель. Читаючи роман «Євгеній Онєгін», увесь час відчуваєш: це Росія, це написано російським поетом. У його творі усе неповторно російське, в тому числі і картини природи.

Природа завжди відігравала в житті людини важливу роль. Від неї часто залежать наш настрій, самопочуття. Природа у творі О. С. Пушкіна «Євгеній Онєгін» також посідає не останнє місце: її красою захоплюються і герої, і автор. Які функції виконують пейзажі в романі, які особливості зображення природи різної пори року — досліджуватиме сьогодні група біологів.

Презентація Корець О. та Михальчук Н. (4)

(Слайд 8)

Вчитель. Пишучи роман, Олександр Сергійович на аркушах паперу зображував своїх героїв. Він був першим ілюстратором свого твору. Ось його малюнки.

  • А  чи зверталися до цього твору інші художники? Чи знайшов роман своє втілення в музиці, театральному мистецтві, кіно? Це спробують довести мистецтвознавці. До слова запрошується Казарінова Дар’я, яка підготувала огляд найбільш відомих репродукцій картин, музичних творів та екранізацій роману. Також учні з цієї групи створили буклет «Вплив роману «Євгеній Онєгін» на різні види мистецтва».

Презентація Казарінової Д. (5)

Представлення буклетів

IV. Етап закріплення нових знань

(Слайд 9)

  1. Вправа «Мікрофон»
  • Чому і досі читача приваблює цей твір? Чому до нього звертаються майстри різних видів мистецтва?

 

(Слайд 10)

  1. Вправа «Дерево знань»
  • Що нового для себе ви відкрили, працюючи над проектом «Олександр Пушкін та його роман «Євгеній Онєгін»?

 

(учні пишуть на стікерах)

 

  1. Слово вчителя

Ось і перегорнули ми останню сторінку сьогоднішньої історії про твір геніальної людини – роман у віршах О.С. Пушкіна.

«Євгеній Онєгін» — скільки дум, почуттів, художньої насолоди пов'язано з цим твором! Поезія Пушкіна глибоко ввійшла у побут багатьох поколінь наших співвітчизників. Вірші з «Онєгіна» цитуються напам'ять, окремі вирази стають епіграфами книжок, заголовками статей, вплітаються в літературний текст і в нашу мову.

Його твір можна читати й перечитувати багаторазово, щоразу знаходячи щось нове — грані, нюанси, мудрі думки, красу слова. Сподіваюся, що й ви відкриєте для себе щось особливе й отримаєте насолоду від спілкування з прекрасною поезією.

 

Категорія: Педагогічна діяльність | Додав: rudenko-ljudmyla9553
Переглядів: 299 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Неділя, 05.05.2024, 09:48
Вітаю Вас Гість
Головна | Реєстрація | Вхід
Категорії розділу
Мої файли [0]
Науково-методична діяльність [19]
Педагогічна діяльність [12]
Позаурочна діяльність [10]
Виховна робота [6]
Методичне об'єднання [4]
Дистанційне навчання [6]
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright sasha-str © 2024
uCoz