Сайт Руденко Людмили Степанівни
 Каталог файлів
Головна » Файли » Педагогічна діяльність

Конспект уроку зарубіжної літератури "Поема Гомера „Одіссея”. Пригодницький , науковий і побутовий елементи поеми"
[ Викачати з сервера (52.0 Kb) ] 22.11.2015, 18:47

Хід уроку

 

I. Актуалізація опорних знань учнів

 

  1. Виразне читання вчителем вірша М.Негоди „Гомер”.                                                    Вже й сам напівлегенда , напівбог.

                        І що ви , люди , знаєте про мене ?

                        Хіба лиш те , що я сліпий співець ,

                        Спізнав , як бог , осяяння натхнення .

                                     Де народився я – ніхто не зна ,

                                     Сім древніх міст на те претендували,

                                     Та пізналося забуття стіна,

                                      І залягли століття ,мов завали .

                         Моїх річок розлиті береги ,

                         Поховані давно руїни Трої .

                         Але жили й живуть , немов боги ,

                         Ахілл і Одіссей – мої герої .

                                      Мій епос , як божественний чертог ,

                                      Піднісся над минулими віками ,

 

2. Бесіда

 

    - Про якого легендарного співця іде мова у вірші українського поета М. Негоди ? (Про давньогрецького поета Гомера )

    - Які герої епічних поем Гомера згадуються у цьому вірші?

    - Героями якої епічної поеми є Ахілл і Одіссей?

    - А хто ці герої „Іліади”?

3.Словникова робота. Ігрове завдання: „Хто вони такі?”

Паріс – молодший син троянського царя Пріама і Гекуби

Елена – дружина спартанського царя Менелая

Пріам – цар Трої

Агамемнон – брат спартанського Царя Менелая, полководець війська археїв

Ахілл – відважний герой Троянської війни, син фесалійського володаря Пелея і морської богині Фетіди

Гектор – старший син троянського царя Пріама і Гекуби

Андромаха – дружина Гектора

Патрокл – герой Троянської війни, товариш і побратим Ахілла

Гефест – син Зевса і Гери, чоловік Афродіти, бог вогню і ковальства, визнаний майстер – митець. Був кривим і страшним.

Одіссей – герой Троянської війни, цар острова Ітака, син Лаерта та Антиклеї

 

 II. Мотивація навчальної діяльності

 

  Всім вам відомі голлівудські фільми „ Троя” та „Одіссея” за мотивами поем Гомера. Визнані майстри світового кіно Андрій Кончаловський та Френсіс Форд Коппола – перенесли на екран геніальний твір Гомера, створивши надзвичайно видовищну стрічку із найвищим бюджетом( 45 млн. доларів) за всю історію Голлівуду – двосерійний фільм „Одіссея”. 

Чому ж майже через 3 тис. років після свого створення поеми Гомера екранізуються, викликають захоплення і мають мільйони прихильників?

(Поеми Гомера вічні, тому що люди за 3 тис. років не дуже змінилися: вони все ще не припинили воювати; так само, як і раніше, вони закохуються, гніваються, страждають та співчувають іншим. До того ж , твори Гомера захоплюють своїми пригодами та фантастичними подіями, як, наприклад, у поемі „Одіссея”).

 

III. Оголошення теми та мети уроку

 

IV. Вивчення нового матеріалу

 

1. Коментар вчителя про композицію поеми

Як і „Іліада”, поема „Одіссея” складається з 24 пісень, що утворюють 12 110 рядків. Зміст поеми зосереджений навколо одного героя (Одіссея) та однієї події (десятий рік блукань Одіссея і повернення його на батьківщину ). Як і в попередній поемі Гомера, в „Одіссеї” багато відступів (рада богів на Олімпі, епізод полювання юного героя  на дикого кабана тощо).

За своїм змістом поеми Гомера мало схожі. На думку вчених, відрізняються вони і в жанровому плані. В „Одіссеї” переважають численні пригоди, казково – фантастичні зустрічі героя , побутові й сімейні сцени . Батальні сцени у творі взагалі  відсутні, крім тих , що розповідає Одіссей чи співець Демодок. Поема сповнена картинами мирного життя , головними героями є ремісники, селяни, торговці, слуги, раби, самі господарі. Тому цей твір називають казково – пригодницькою і родинно – побутовою поемою.

 

2. Міні – дослідження учнів: наявність в поемі фантастичних, казкових , пригодницьких елементів та словникова робота (фантастичні , міфологічні істоти в поемі )

 

3. Робота над текстом поеми  „Одіссея”.

 

4. Словникова робота. 

 

Музи – дочки Зевса і богині пам`яті Мнемосіни. Музи – богині поезії, мистецтв і наук. Жили на вершинах Гелікони й Парнасу, де б`є священне джерело.

 Гелій (Геліос) – бог Сонця , син титанів Гіперіона і Фейі. Пізніше ототожнювався з Гіперіоном. Брат Еос і Селени.

Зевс – син Кроноса і Реї брат Посейдона й Аїда, чоловік Гери, уособлював найвищу божественну владу, батько богів і людей, перебував на вершині гори Олімп у Фесалії; керував небесними явищами – громом, блискавкою, зганяв хмари; керував людством, законами, правом, людськими долями.

5.Читання „Заспіву”(пісня 1 вірші 1-21)

6. Бесіда за прочитаним

- Як починається поема ? (Поема починається традиційним звертанням до Музи, що має надихнути митця)

- Згадайте, яка роль заспіву в композиції давньогрецької поеми? (Заспів є коротким викладом події, що мають відбутися в поемі)

- Подумайте та сформулюйте тему поеми, посилаючись на зміст заспіву (Головна тема - повернення героя-мандрівника додому та пригоди, що йому довелося пережити)

- Як Гомер характеризує свого героя на початку твору?

 

7. Слово вчителя

 

Багато пригод довелося пережити Одіссеєві перш ніж він доплив додому. Побував Одіссей і на острові циклопа Поліфема. З античних міфів відомо, що Поліфем був сином могутнього бога моря Посейдона і найбільшим з циклопів.

8. Бесіда над змістом пісні 9 ( вірші 181-566)

- В якому житлі мешкав циклоп Поліфем?

- Знайдіть у тексті опис житла циклопа.

- Яким змальовано Поліфема?

- На вашу думку, яким господарем був Поліфем?

- Опишіть, що побачив Одіссей та його товариші в печері циклопа.

8. Словникова робота

Завдання: знайти в словнику пояснення власних імен ( Посейдон, Еос, Афіна Паллада)

9. Виразне читання уривка „Діалог Одіссея з циклопом Поліфемом”

10. Бесіда за прочитаним

- Як поводять себе кожний з співрозмовників?

- Доведіть, що циклоп Поліфем – дикий велетень, що „ні законів, ні права не знає”.

- Що заставило Одіссея збрехати Поліфемові?

- Як вчинив Поліфем, подумавши, що прибули беззахисні?

- На вашу думку, з якою метою Гомер змалював страшну сцену вбивства циклопом своїх гостей?

- Як Одіссей вирішив помститися Поліфемові?

11. Переказ тексту.

- Розкажіть, як ахейці вибралися з печери.

12. Робота над характеристикою головного героя.

- Які риси характеру виявляються в цьому епізоді поеми?

13. Демонстрація уривку із кінофільму „ Одіссея” ( США ), в якому йдеться про циклопа Поліфема.

Завдання: порівняйте епізоди з фільму та поеми Гомера.

- Що дозволяє відчути, зрозуміти екранізація твору?

 

  V. Узагальнення та систематизація знань

  1. Бесіда.
  • Назвіть казкові та пригодницькі елементи в поемі Гомера.
  • Що ви дізналися про побут давніх греків із прочитаного уривку?
  • Що засуджує Гомер в поемі „ Одіссея”?
  1. Складання сенкану на тему „ Одіссей” і „ Поліфем”
  2. Інтерактивна вправа „ Мікрофон”. Продовжте речення.

Сьогодні на уроці я...

  • дізнався про...
  • зробив висновки...

 

VI. Оцінювання учнів.

 

VII. Домашня робота: прочитати пісню 10 ( вірші 91-399) „ Одіссей у Кірки”, с. 60-65, скласти словничок героїв із уривку поеми; дібрати цитати до образу Одіссея. Намалювати ілюстрації до прочитаного ( творче завдання).

Категорія: Педагогічна діяльність | Додав: sasha-str | Теги: гомер, Руденко Л.С.
Переглядів: 4112 | Завантажень: 113 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Неділя, 05.05.2024, 01:29
Вітаю Вас Гість
Головна | Реєстрація | Вхід
Категорії розділу
Мої файли [0]
Науково-методична діяльність [19]
Педагогічна діяльність [12]
Позаурочна діяльність [10]
Виховна робота [6]
Методичне об'єднання [4]
Дистанційне навчання [6]
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright sasha-str © 2024
uCoz