Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань учнів
- Виразне читання вчителем вірша М.Негоди „Гомер”. Вже й сам напівлегенда , напівбог.
І що ви , люди , знаєте про мене ?
Хіба лиш те , що я сліпий співець ,
Спізнав , як бог , осяяння натхнення .
Де народився я – ніхто не зна ,
Сім древніх міст на те претендували,
Та пізналося забуття стіна,
І залягли століття ,мов завали .
Моїх річок розлиті береги ,
Поховані давно руїни Трої .
Але жили й живуть , немов боги ,
Ахілл і Одіссей – мої герої .
Мій епос , як божественний чертог ,
Піднісся над минулими віками ,
2. Бесіда
- Про якого легендарного співця іде мова у вірші українського поета М. Негоди ? (Про давньогрецького поета Гомера )
- Які герої епічних поем Гомера згадуються у цьому вірші?
- Героями якої епічної поеми є Ахілл і Одіссей?
- А хто ці герої „Іліади”?
3.Словникова робота. Ігрове завдання: „Хто вони такі?”
Паріс – молодший син троянського царя Пріама і Гекуби
Елена – дружина спартанського царя Менелая
Пріам – цар Трої
Агамемнон – брат спартанського Царя Менелая, полководець війська археїв
Ахілл – відважний герой Троянської війни, син фесалійського володаря Пелея і морської богині Фетіди
Гектор – старший син троянського царя Пріама і Гекуби
Андромаха – дружина Гектора
Патрокл – герой Троянської війни, товариш і побратим Ахілла
Гефест – син Зевса і Гери, чоловік Афродіти, бог вогню і ковальства, визнаний майстер – митець. Був кривим і страшним.
Одіссей – герой Троянської війни, цар острова Ітака, син Лаерта та Антиклеї
II. Мотивація навчальної діяльності
Всім вам відомі голлівудські фільми „ Троя” та „Одіссея” за мотивами поем Гомера. Визнані майстри світового кіно Андрій Кончаловський та Френсіс Форд Коппола – перенесли на екран геніальний твір Гомера, створивши надзвичайно видовищну стрічку із найвищим бюджетом( 45 млн. доларів) за всю історію Голлівуду – двосерійний фільм „Одіссея”.
Чому ж майже через 3 тис. років після свого створення поеми Гомера екранізуються, викликають захоплення і мають мільйони прихильників?
(Поеми Гомера вічні, тому що люди за 3 тис. років не дуже змінилися: вони все ще не припинили воювати; так само, як і раніше, вони закохуються, гніваються, страждають та співчувають іншим. До того ж , твори Гомера захоплюють своїми пригодами та фантастичними подіями, як, наприклад, у поемі „Одіссея”).
III. Оголошення теми та мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Коментар вчителя про композицію поеми
Як і „Іліада”, поема „Одіссея” складається з 24 пісень, що утворюють 12 110 рядків. Зміст поеми зосереджений навколо одного героя (Одіссея) та однієї події (десятий рік блукань Одіссея і повернення його на батьківщину ). Як і в попередній поемі Гомера, в „Одіссеї” багато відступів (рада богів на Олімпі, епізод полювання юного героя на дикого кабана тощо).
За своїм змістом поеми Гомера мало схожі. На думку вчених, відрізняються вони і в жанровому плані. В „Одіссеї” переважають численні пригоди, казково – фантастичні зустрічі героя , побутові й сімейні сцени . Батальні сцени у творі взагалі відсутні, крім тих , що розповідає Одіссей чи співець Демодок. Поема сповнена картинами мирного життя , головними героями є ремісники, селяни, торговці, слуги, раби, самі господарі. Тому цей твір називають казково – пригодницькою і родинно – побутовою поемою.
2. Міні – дослідження учнів: наявність в поемі фантастичних, казкових , пригодницьких елементів та словникова робота (фантастичні , міфологічні істоти в поемі )
3. Робота над текстом поеми „Одіссея”.
4. Словникова робота.
Музи – дочки Зевса і богині пам`яті Мнемосіни. Музи – богині поезії, мистецтв і наук. Жили на вершинах Гелікони й Парнасу, де б`є священне джерело.
Гелій (Геліос) – бог Сонця , син титанів Гіперіона і Фейі. Пізніше ототожнювався з Гіперіоном. Брат Еос і Селени.
Зевс – син Кроноса і Реї брат Посейдона й Аїда, чоловік Гери, уособлював найвищу божественну владу, батько богів і людей, перебував на вершині гори Олімп у Фесалії; керував небесними явищами – громом, блискавкою, зганяв хмари; керував людством, законами, правом, людськими долями.
5.Читання „Заспіву”(пісня 1 вірші 1-21)
6. Бесіда за прочитаним
- Як починається поема ? (Поема починається традиційним звертанням до Музи, що має надихнути митця)
- Згадайте, яка роль заспіву в композиції давньогрецької поеми? (Заспів є коротким викладом події, що мають відбутися в поемі)
- Подумайте та сформулюйте тему поеми, посилаючись на зміст заспіву (Головна тема - повернення героя-мандрівника додому та пригоди, що йому довелося пережити)
- Як Гомер характеризує свого героя на початку твору?
7. Слово вчителя
Багато пригод довелося пережити Одіссеєві перш ніж він доплив додому. Побував Одіссей і на острові циклопа Поліфема. З античних міфів відомо, що Поліфем був сином могутнього бога моря Посейдона і найбільшим з циклопів.
8. Бесіда над змістом пісні 9 ( вірші 181-566)
- В якому житлі мешкав циклоп Поліфем?
- Знайдіть у тексті опис житла циклопа.
- Яким змальовано Поліфема?
- На вашу думку, яким господарем був Поліфем?
- Опишіть, що побачив Одіссей та його товариші в печері циклопа.
8. Словникова робота
Завдання: знайти в словнику пояснення власних імен ( Посейдон, Еос, Афіна Паллада)
9. Виразне читання уривка „Діалог Одіссея з циклопом Поліфемом”
10. Бесіда за прочитаним
- Як поводять себе кожний з співрозмовників?
- Доведіть, що циклоп Поліфем – дикий велетень, що „ні законів, ні права не знає”.
- Що заставило Одіссея збрехати Поліфемові?
- Як вчинив Поліфем, подумавши, що прибули беззахисні?
- На вашу думку, з якою метою Гомер змалював страшну сцену вбивства циклопом своїх гостей?
- Як Одіссей вирішив помститися Поліфемові?
11. Переказ тексту.
- Розкажіть, як ахейці вибралися з печери.
12. Робота над характеристикою головного героя.
- Які риси характеру виявляються в цьому епізоді поеми?
13. Демонстрація уривку із кінофільму „ Одіссея” ( США ), в якому йдеться про циклопа Поліфема.
Завдання: порівняйте епізоди з фільму та поеми Гомера.
- Що дозволяє відчути, зрозуміти екранізація твору?
V. Узагальнення та систематизація знань
- Бесіда.
- Назвіть казкові та пригодницькі елементи в поемі Гомера.
- Що ви дізналися про побут давніх греків із прочитаного уривку?
- Що засуджує Гомер в поемі „ Одіссея”?
- Складання сенкану на тему „ Одіссей” і „ Поліфем”
- Інтерактивна вправа „ Мікрофон”. Продовжте речення.
Сьогодні на уроці я...
- дізнався про...
- зробив висновки...
VI. Оцінювання учнів.
VII. Домашня робота: прочитати пісню 10 ( вірші 91-399) „ Одіссей у Кірки”, с. 60-65, скласти словничок героїв із уривку поеми; дібрати цитати до образу Одіссея. Намалювати ілюстрації до прочитаного ( творче завдання).
|