Сайт Руденко Людмили Степанівни
 Каталог файлів
Головна » Файли » Педагогічна діяльність

Конспект уроку зарубіжної літератури "Повість В. Короленка «Сліпий музикант». Духовне прозріння Петра Попельського"
[ Викачати з сервера (45.5 Kb) ] 22.11.2015, 18:38

Структура уроку

  1. Організаційний етап.

        Психологічна рефлексія «Наш настрій» (фрагмент увертюри «Коріолан» Л.Бетховена).

Вчитель. Дорогі діти! Я хочу дізнатися, з яким настроєм ви прийшли на урок. Перед вами смужки різних кольорів(чи кольорові олівці). Візьміть у руки той колір, який вам сьогодні до вподоби, з яким хочеться побути довше. Ви підсвідомо вибрали собі в «друзі» ті кольори, які відповідають вашому настрою. А тепер подивіться, що означає кожен колір.

Символіка  кольорів

• Червоний - піднесеність.

• Оранжевий - радість.

• Жовтий – приємність.

• Зелений – спокій.

• Синій – сум.

• Фіолетовий – тривожність.

• Чорний – незадоволення.

Вчитель. Сподіваюсь, що наш урок не зіпсує настрій тим, у кого він гарний, і значно покращить тим, хто вибрав темні кольори, адже працювати ми будемо сьогодні з одним із найкращих творів В.Г. Короленка - повістю «Сліпий музикант».

  1. Етап перевірки домашнього завдання

Літературна гра «Перевір себе»

  1. Брат матері Петра. (Максим)
  2. Ім’я матері головного героя. (Анна Михайлівна)
  3. На якому музичному інструменті грав Йохим? (На сопілці)
  4. Яку пісню заспівав Йохим? (Українську народну пісню «Ой, там на горі та й женці жнуть»)
  5. Як звали подружку Петра? (Евеліна)
  6. Де відбувся виступ сліпого музиканта? (У Києві)
  7. Імена дзвонарів. (Єгорій і Роман)
  8. З ким Петро відправився у мандри? (Зі сліпими жебраками)
  1. Етап всебічної перевірки знань

1. Літературний диктант «Так – Ні». Підтвердьте або заперечте твердження.

  1. Сліпа дитина народилася в багатій сім’ї. (Так)
  2. Усі відразу помітили сліпоту немовляти. (Ні)
  3. Максим Яценко воював в Італії з Гарібальді. (Так)
  4. Спочатку дядько Максим не звертав увагу на сліпу дитину. (Так)
  5. Помітивши захоплення сина музикою, мати придбала скрипку. (Ні)
  6. Петро і Евеліна познайомилися в саду. (Ні)
  7. У підготовці Петруся до життя велика увага приділялася фізичним вправам і їзді на коні. (Так)
  8. Петро Попельський  став талановитим музикантом. (Так)

 2. Диктант без слів

Вчитель. Для того, щоб переконатися, що ви знаєте зміст повісті «Сліпий музикант», я покажу вам ілюстрації до твору, а ви підберете до них заголовки і запишете в зошити. Приблизний запис у зошитах:

1 – Гра Йохима на сопілці.

2 – На прогулянці.

3 – Наодинці з природою.

4 – Евеліна втішає Петруся.

5 – Подорож зі сліпцями.

6 – Тріумф музиканта.

  1. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань

Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку

Слово вчителя. З прадавніх часів музика посідала важливе місце в житті людини. Саме музичне мистецтво робить життя людини наповненим, багатозвучним, різнокольоровим. Музика як один із видів мистецтва, збагачує світ людини барвами, емоціями.  Але музика – це не тільки естетична насолода. Леся Українка в юному віці через хворобу змушена була попрощатися зі своїм фортепіано і забути про мрію стати музикантом, проте любов до  музики позначилась на багатьох її ліричних творах, які принесли їй світову славу. Лукаш із драми – феєрії «Лісова пісня» звуками сопілки розбудив серце Мавки, а конюх Йохим українською дудкою розбудив до життя сліпого хлопчика Петруся  з повісті В. Короленко «Сліпий музикант».

Сьогодні ми спробуємо впродовж уроку відповісти на проблемне питання, яку роль відіграла в житті Петра Попельського музика. Чи можна назвати Петра Попельського щасливою людиною?

  1. Етап засвоєння нових знань
  1. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
  • Які асоціації виникають у вас зі словом «музикант»? (творча людина, віртуоз, талант, мандрівний співець (кобзар)
  1. Випереджальне завдання (розповідь про кобзарів)

(Кобзар - український народний мандрівний співець – музикант (часто          сліпий), який виконував свої пісні та думи в супроводі кобзи (бандури). Мистецтво кобзарів набуло розквіту в XVI - XVII ст., коли український народ вів боротьбу за незалежність. До найвідоміших кобзарів належали О.Вересай, П.Носач, Ф.Холодний та ін.).

  1. Словникова робота

Віртуоз – (італ. virtuoso — від лат. virtus — доблесть, талант) — виконавець (частіше музикант), який майстерно володіє технікою мистецтва; людина, що досягла у роботі вищого ступеня майстерності.

Музика – мистецтво, що відображає дійсність у художньо-звукових образах

  1. Слово вчителя

Так, саме в художньо – звукових, тобто, бачити і чути, а наш герой був сліпий. Уявіть, сліпий – і музикант! Каліка, неповноцінна людина – і віртуоз!Але це згодом, а попереду ще довгий і тернистий шлях, на якому багато перешкод. І жодного промінчика сонця!

  1. Бесіда
  • Як ви вважаєте, хто прийняв особливу участь в долі Петра? Чому?
  • Чому дядько Максим звернув увагу на Петруся? В чому була їхня подібність?
  • До якого висновку прийшов дядько Максим, спостерігаючи за племінником? (Дитина матиме нещасну долю, якщо її належно не підготувати до життя)
  • Чого навчив Петруся дядько?
  • Хто найпершим увів Петра у світ музики? Зачитайте уривок з тексту. (с. 159)
  • Чому Петрусь так полюбив цю просту музику? (Музика Йохима передавала те, що вже було знайоме хлопчику: шум вітру, спів птахів, в ній звучав біль душі простої людини та всього українського народу, котрий мріяв про краще життя. Слухати дудку Петрусь міг годинами. Цей простий інструмент був в змозі виразити біль та гірку долю простої людини. Петрусь в музиці простого конюха відкрив для себе життя народу, красоту рідної землі).
  • Чим стає музика для Петра Попельського? (Сенсом його життя)

Вчитель. Отже, за допомогою звуків хлопчик вчився осягати і стан душі і кольорів.

  1. Робота з асоціаціями (провести паралелі)

Сліпота                                                     Музика

 

Сліпота                                                       Музика

вада                                                             мистецтво

потворність                                                 прекрасне

хвороба                                                                      талант

темнота                                                    гармонія

Слово вчителя. З ваших записів випливає, що сліпота і музика -  речі несумісні,  у випадку з історією нашого героя вони поєднані. Музикою займається людина з тонкою душею, відчуттям прекрасного; вона не бачить, але все  відчуває.

Мене завжди зворушували українські народні пісні: скільки в них буває туги та суму, скільки справжнього козацького завзяття! В українській пісні — душа нашого народу. Проте краси додає народним пісням і мелодійність української мови.

- Яка українська народна пісня згадується в повісті?

- Знайдіть і зачитайте у тексті рядки, в яких говориться про українську пісню. («Це не хлопські пісні… Це пісні дужого, вільного народу.») ( Розд. XI с.159)

7. Прослуховування пісні «Ой, там на горі та женці жнуть»

8. Обмін враженнями про пісню

- Які картини зринають у вашій уяві?

- На які роздуми налаштовує вас ця пісня?

- Які образи виникали у Петра, коли він слухав пісню? Зачитайте рядки з тексту. (Розд. XIII с. 160)

- Чому саме дядько Максим заохочував інтерес Петруся до української народної пісні? (Робота з епіграфом).

9. Бесіда

- Яку роль в житті Петра відіграла зустріч із дзвонарем Єгорієм? (У Петра з’явилася думка, що доля сліпих – зло й образа. У нього почалася душевна криза, він озлобився на життя)

- Що вивело Петра з духовної кризи? (Подорож зі сліпими співцями до Почаївської лаври)

10. Перегляд фрагменту з фільму «Зустріч з арештантами» (1960)

- Що дала Петрові подорож зі сліпими кобзарями?

- Як змінився Петро після пережитого під час мандрівки?

11. Переказ тексту.

Розкажіть, що змінилося в житті Петра після повернення

12. Слово вчителя

        Під час виступу перед численною публікою в Києві Петро Попельський виконав імпровізацію з народних мелодій.

13. Словникова робота

Імпровізація (від лат. Improvises – неспокійний, раптовий) – створення музики під час виконання без попередньої підготовки. Імпровізацією називають також музичний твір у вільній формі.

14. Перегляд фрагменту з фільму «Дебют сліпого музиканта» (1960)

15. Обмін враженнями від перегляду фільму

16. Робота з текстом. Завдання пошуково-дослідницького характеру (робота в парах)

1 група.  Яке враження справила імпровізація сліпого музиканта на слухачів? Зачитайте реакцію людей, які прийшли на концерт сліпого музиканта. («Коли він замовк, грім оплесків захопленої юрби наповнив великий зал», «Багатолюдний зал вмить принишк», «Він уважно оглянув цю охоплену одним почуттям юрбу, яка звернула на сліпого жадібні, палкі погляди», «Але звуки росли, міцніли, повнішали, захоплювали серце об’єднаної й завмираючої юрби”, «Сльози були й на очах його сусідів», «Здавалося, ніби удар…»

2 група. Із чим порівнюється звучання музики у повісті?(«Живе почуття рідної природи…»

3 група. Знайдіть у тексті слова, що свідчать про зміни в душі Петра. («Так, він прозрів… Замість сліпої й невгамовної егоїстичної муки…»

  1. Етап закріплення нових знань
  1. Робота з епіграфом

Поясніть значення слів, взяті за епіграф.

  1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Визначте головну думку твору

Очікувані відповіді:

  1. відкрив душу світу і людям;
  2. зрозумів сенс життя;
  3. пізнав істину;
  4. співпереживав людям, зрозумів їх;
  5. зрозумів щось важливе.
  1. Проблемне запитання (Інтерактивна вправа «Мікрофон»)

Чи можна назвати Петра Попельського щасливою людиною?

  1. Слово вчителя

Щастя кожен із нас розуміє по-своєму. Для головного героя повісті В.Короленка «Сліпий музикант» Петра Попельського  щастя полягає в тому, що він найшов себе: став музикантом. До свого першого концерту він пройшов тяжкий щлях, на якому були розчарування у собі, горе, сльози, душевна криза. Але він знайшов у собі сили перебороти себе, здолати обставини, пов’язані з сліпотою. Герой дійсно прозрів, тому що побачив реальний світ, пізнав його і зміг подарувати своє мистецтво людям.

  1. Складання сенканів. Тема «Петро Попельський»
  2. Прийом «Дружня порада»

Ось і добігає до кінця наше знайомство з чудовим світом музики, яка зробила з сліпого хлопчика талановитого музиканта. І як своєрідний підсумок уроку, скористаємося прийомом «Дружня порада». Від імені літературного героя  дайте  своїм друзям поради, які були б важливими у їхньому житті, поради від імені Петруся.

Можливі варіанти

1.Нічого не боятися.

2.Іти до поставленої мети.

3.Вірити в себе.

4. Ніколи не здаватися.

5. Допомагати тим, хто потребує допомоги.

7. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

- Твір В.Короленка «Сліпий музикант» справив на мене враження тим…

8. Психологічна вправа «Наш настрій»

- Чи змінився ваш настрій? Підніміть смужки того кольору, який відповідає вашому настрою.

VII. Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання

  Підготуватися до уроку позакласного читання: підготувати повідомлення про життя і творчість Г. Бічер-Стоу. Прочитати роман «Хатина дядька Тома»

 

Категорія: Педагогічна діяльність | Додав: sasha-str | Теги: сліпий музикант, Руденко Л.С.
Переглядів: 29377 | Завантажень: 974 | Рейтинг: 3.4/5
Всього коментарів: 0
avatar
Субота, 18.05.2024, 20:38
Вітаю Вас Гість
Головна | Реєстрація | Вхід
Категорії розділу
Мої файли [0]
Науково-методична діяльність [19]
Педагогічна діяльність [12]
Позаурочна діяльність [10]
Виховна робота [6]
Методичне об'єднання [4]
Дистанційне навчання [6]
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright sasha-str © 2024
uCoz