Сайт Руденко Людмили Степанівни
 Каталог файлів
Головна » Файли » Педагогічна діяльність

Конспект уроку зарубіжної літератури "Своєрідність світобачення та його художнє втілення в оповіданні Ф. Кафки "Перевтілення"
[ Викачати з сервера (26.6 Kb) ] 22.11.2015, 18:50

Перебіг уроку

І. Фаза актуалізації

Учитель. Відомий французький драматург ХХ ст. Єжен Йонеско писав: «Я відкрив Кафку доволі пізно. Перше, що я прочитав (це було "Перевтілення"), вразило мене... Я тільки відчував за всім цим щось жахливе, що може статися з кожним із нас, хоч це й представлено в цілком ірреальній формі... я зрозумів, що кожен із нас може стати чудовиськом, що в кожному з нас причаїлася така можливість. Чудовисько здатне вилізти назовні в будь-який момент. І тоді з нами відбудеться перевтілення. Інакше кажучи, чудовисько, що причаїлося всередині нас, здатне перемогти. Адже людська юрба, цілі нації періодично втрачають людську подобу: війни, повстання, погроми, різанина, колективні злочини, диктатура, репресії. І це частина тих форм, у яких виявляється наша потворність...» Про ці проблеми ми й поговоримо на уроці. Крім того, я пропоную вам самозаглибитись, з’ясувати насамперед для себе: хто я в цьому світі: людина? комаха? Навіщо і як я живу.

Щоб краще збагнути суть твору Кафки, зрозуміти образ Грегора Замзи, треба добре знати життєвий шлях самого автора.

-   Як ви гадаєте, які обставини життя Ф. Кафки справили вплив на його творчість?

 Зачитування висловлювань Ф. Кафки:

  1. Поясніть зізнання Кафки: «...Я живу у своїй родині більш чужий, аніж найчужіший»
  2. « Щасливим я був би тільки тоді, коли б зміг привести світ до чистоти, правди, сталості».
  3. « У мене немає інтересу до літератури, література – це я сам, це моя плоть і кров, і бути іншим я не можу».
  4. «…у місті, у родині, у професії, у суспільстві, у любовних взаєминах… у взаєминах з народом, реальних або бажаних,- у всьому цьому я відчуваю себе незахищеним, причому в такій мірі, як це не буває ні в кого».

 

Розгляд малюнків Ф Кафки.

Якою  автор зображує людину і який добирає колір? Чому?

 

Інтерактивна гра «Мозковий штурм»

Світобачення Кафки:

       - чужий серед своїх;

       - світ абсурдний, жорстокий;

       - жах, зневіра, розгубленість;

       - відчуження, самотність

2.

 

II. Фаза побудови знань (усвідомлення)

 

 

 Евристична бесіда за змістом твору

♦    Грегор Замза - головний герой твору. Що з ним трапилося?

♦    Що вражає в його перевтіленні? (У душі залишився людиною, яка мислить, страждає.)

♦    Як ми дізнаємося про події у творі? (Через передачу думок самого героя, фіксацію потоку свідомості)

♦    Ким був Грегор до перетворення?

♦    Який це тип людини, на ваш погляд? («Маленької» людини, сірої, непримітної)

♦    Як ставився Грегор до своєї родини, що він для неї робив?

♦    А як поставилися до Грегора його рідні? Як змінювалися їхні стосунки з часом? (Грегор усе більше турбувався, переживав за сім'ю, а його рідні все більше його ненавиділи, бо він їх обтяжував.)

♦    Що спонукає Грегора піти з життя?

♦    Що, на ваш погляд, найстрашніше у творі? (Ніхто з близьких не співчуває нещасному.)

♦    Чи мав герой шанси на спасіння? (У казці - так, у творі Кафки - ні, бо героя оточують байдужі, жорстокі люди.)

♦    У чому суть іронії письменника? Чи зменшує вона трагічну силу страждань Грегора? («Комаха» бореться за суто людські привілеї: духовне життя, соціальний статус, власну гідність. Це надає комічної тональності боротьбі. Але іронія поєднана з глибоким трагізмом у зображенні людського існування.)

 

Спостереження над текстом новели

Бесіда

♦  Яка головна метафора твору? (Перетворення людини на комаху, чудовисько)

♦ Чому автор зберігає розміри людського тіла героя після перевтілення?

 

 Визначення ролі деталей в оповіданні (у групах)

 

Завдання для 1-ї групи. Дібрати цитати про інтер'єр, який оточує Грегора, зробити висновки.

Завдання для 2-ї групи. Визначити, які кольори зустрічаються у творі, які переважають; пояснити їхнє символічне значення.

Завдання для 3-ї групи. Визначити роль музики у творі.

 

 Постановка навчальної проблеми.

Учитель: Образ Замзи і сьогодні викликає багато суперечок і протилежних суджень. Пропоную вашій увазі дві точки зору на образ Грегора.

Методичний коментар:
Учні зачитують оцінки образу Грегора Замзи:
№ 1: Про перевтілення Грегора Замзи
Розглянемо уважно метаморфозу Грегора. Зміна ця, вражаюча та шокуюча, водночас не такав же й дивна, як може здатися на перший погляд. Відчуття реальності залежить від неперервності, від тривалості. Врешті – решт, не такав же й різниця – прокинутися комахою чи прокинутися Наполеоном, Джорджем Вашингтоном. З іншого боку, ізоляція, дивовижність так званої реальності – вічні супутники митця, генія, першовідкривача. Родина Замза навколо фантастичної комахи – це як посередність, що оточує генія… Грегор мертвий; вранці служниця знаходить його висохле тіло…Грегор – людина у вигляді комахи; його родичі – комахи у людському вигляді.
(За Володимиром Набоковим)
( Із «Лекцій із зарубіжної літератури»
№ 2. Стан Грегора – це стан істоти, нездатної піти з життя; і жити для нього означає бути приреченим весь час існувати. Ставши потворою, він продовжує вироджуватися, він занурюється у тваринну самотність, доходить до межі абсурду та неможливості продовжувати життя.Але що ж відбувається? А те, що він продовжує жити; він навіть не намагається вибратися зі свого нещастя
(За Морисом Бланшо)
( З роботи « Від Кафки до Кафки» )
Учитель: Давайте з’ясуємо, хто ж тут правий? Дійсно, хто такий Грегор Замза: людина в комашиній подобі чи комаха у людській?


Характеристика образу Грегора Замзи (робота в групах)
Завдання для груп: Розповісти про Грегора Замзу, використовуючи цитати із тексту.
1 гр. : Грегор у минулому: освіта, заняття, вподобання, інтереси, коло спілкування.
2 гр. : Грегор – син і брат:ставлення Грегора до батьків, сестри, ставлення рідних до Грегора
3 гр.: Грегор на службі:соціальне становище, вид діяльності,стосунки на службі з шефом, повіреним, ставлення до служби.
Орієнтовні відповіді учнів:
1 група: Грегор у минулому.
В дитинстві Грегор навчався в народному училищі (звичайній школі), потім у торговому, реальному, згодом – військова служба в чині лейтенанта (фото на стіні у вітальні, де Грегор весело всміхається, свідчить про те, що у ту пору він був щасливим). Після армії з особливим запалом Грегор почав працювати у фірмі – настільки вдало, що майже одразу з маленького прикажчика зробився комівояжером і зумів навіть купити батькам квартиру, яка була його гордістю.
Чи були в його житті розваги? Практично, ні, бо все його життя крутилось навколо роботи, і робота поглинала все. Радості і розваги були пов’язані теж з роботою: покласти на стіл сьогодні більшу суму, ніж у минулу зарплату, побачити радість на обличчях рідних. Захоплення Грегора були прості й примітивні: випилювання всяких дрібничок, читання газет і іноді спілкування з двома-трьома приятелями. Особистого життя у Грегора не було.
2група: Грегор – син і брат.
Грегор був прекрасним сином і братом, турботливим, люблячим. Коли він, уже втративши людську подобу, згадує своє минуле життя, то з гордістю усвідомлює, що зумів домогтися для своїх батьків і сестри такого життя і такої ( родина не просто проживає у прекрасній квартирі, а ніхто, крім Грегора, не працює, однак сім’я почувається комфортно через допомогу прислуги ). Таким чином, Грегор фактично повністю присвятив себе сім’ї, забувши про власні потреби.Герой дуже любить свою матір, навіть голос її викликає у нього хвилювання. Батька Грегор боїться, по відношенню до нього він вживає слова «обов’язок, борг»: адже саме для погашення батьківського боргу так напружено працює Грегор.
До сестри Грегор ставиться особливо трепетно, ніжно, мріючи через рік назбирати грошей і відправити її навчання до консерваторії: він пишається її грою на скрипці.
3група: Грегор на службі.
Як службовець, комівояжер Грегор Замза дуже сумлінний, обов’язковий, старанний,
працьовитий. Саме йому довіряють серйозні доручення, через які Грегор так рідко буває вдома.Однак Грегор відчуває прискіпливе, принизливе ставлення свого шефа до себе і розуміє його несправедливість, адже інші службовці фірми можуть дозволити собі байдикувати і їм ніхто зауважень не робить, а Грегор нічого подібного собі ніколи не дозволяв, він навіть жодного разу за п’ять років не був на лікарняному. Крім того, Грегор почувається страшенно змученим постійними відрядженнями, що змушують його підніматися о четвертій годині ранку, проводити весь час у дорозі.А тому Грегор не любить своєї роботи і тримається на ній тільки заради відпрацювання батьківського боргу.


Аналітична бесіда:
Як почувався Грегор Замза за таких обставин у світі? 
Чи можна його назвати щасливим? Чому?
Яка атмосфера панувала в родині Замз? 
Чи були стосунки у родині по-справжньому теплими і щирими?
У чому причини страхітливого перетворення Грегора Замзи в комаху?
Висновки:
Очевидно, що Грегор почувається надто зацькованим, пригніченим і самотнім, щоб почуватися щасливим. Життя його збіднене й безрадісне: навіть у сім’ї, яка звично користується результатами його праці, Грегор не відчуває справжнього тепла і затишку, всі надто звикли добре жити і збайдужіли один до одного.
Отже, самотність і безрадісність існування перетворюють Грегора на метушливу комаху, яка тільки існує, а не живе й радіє життю, як це має бути при повноцінному людському бутті.


Причини перетворення Грегора в комаху:
Непорозуміння членів родини, самотність у сім’ї;
Духовне зубожіння, мізерність інтересів героя;
Абсурдний, жорстокий світ зі своїми законами;
Зацькованість і втома на роботі;
Відсутність справжніх людських стосунків, духовних зв’язків.

 

 Бесіда
Що людського є у Грегорі Замзі? І яка його риса характеру є домінантною? ( Любов до рідних, альтруїзм)
Скажіть, чи може бути комахою той, хто так самозречено вміє любити
ближнього? (Ні)

 

 

III. Фаза консолідації (рефлексія)

 

Моделювання ситуації (у групах)

 Створіть модель долі сучасної людини, яка опинилась у ситуації, що нагадує символічну картину перевтілення в новелі Ф. Кафки. (Хворий на СНІД чи іншу невиліковну заразну хворобу; людина з алкогольною, наркотичною чи ігровою залежністю тощо)

 

Написання сенканів на теми ( у групах)

Теми: « Грегор Замза», « Франц Кафка», « Перевтілення»

 

 Інтерактивна вправа «Займи позицію»

  -  Хто, на вашу думку, Грегор Замза: геній серед посередностей (за В. Набоковим) чи істота, «приречена весь час існувати», а не людина? Людина чи комаха?

(Учні мають обґрунтувати свої позиції.)

 

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

 

Продовжте речення:

♦  Найбільше мене вразило...

♦  Я вважаю ситуацію з «перевтіленням»...

 

Домашнє завдання

 

Знати зміст оповідання Кафки «Перевтілення». Уміти його аналізувати.

Визначити й записати риси індивідуального стилю письменника.

 

Категорія: Педагогічна діяльність | Додав: sasha-str | Теги: кафка, Руденко Л.С.
Переглядів: 5480 | Завантажень: 57 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Субота, 04.05.2024, 23:28
Вітаю Вас Гість
Головна | Реєстрація | Вхід
Категорії розділу
Мої файли [0]
Науково-методична діяльність [19]
Педагогічна діяльність [12]
Позаурочна діяльність [10]
Виховна робота [6]
Методичне об'єднання [4]
Дистанційне навчання [6]
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright sasha-str © 2024
uCoz