Структура уроку
- Організаційний етап. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
- Гра «Дарую з любов’ю”.
- Діти, сядьте зручно і приготуйтесь до уроку. Але перед тим, як взятись до роботи, я хочу сказати, що будь-яку справу, щоб вона вдалася, потрібно починати з хорошим настроєм, з усмішкою, з любов’ю. Ось і я дарую вам свій хороший настрій. Прийміть його від мене і, повернувшись один до одного, подаруйте з усмішкою свій гарний настрій і побажайте один одному успіхів.
- Слово вчителя.
- Діти, сьогодні вранці, коли я прийшла до школи, листоноша вручив мені конверт. Я з цікавістю дістала лист і прочитала такі слова: «Люди і звірі, ви – діти однієї матері-природи», - а замість підпису – замальовка: вовчий слід. Що б це могло означати? (Сетон-Томпсон свої листи , адресовані канадським індіанцям і друзям, не підписував, а малював слід вовка – це і означало підпис).
- Етап перевірки домашнього завдання.
- Експрес-опитування.
- Коли і де народився Ернест Сетон-Томпсон?
- Куди перебралась родина письменника і чим почала займатись7
- Чим захоплювався в дитинстві письменник?
- Ким він мріяв стати?
- До якого заняття помітив батько здібності у нього ?
- Чого досягнув у своєму житті Сетон-Томпсон?
- Які ви знаєте збірки письменника?
III. Етап всебічної перевірки знань.
- Тест-контроль за змістом твору.
1). Де відбуваються події оповідання?
А) у Канаді;
Б) в Африці;
В) в американському штаті Нью Мексіко;
Г) у Мексиці.
2). Хто називав Лобо Володарем Курумпо?
А) мексиканці;
Б) мандрівники;
В) мисливці;
Г) автор.
3). Укажи,чого боявся Лобо?
А) диму;
Б) пасток;
В) темряви;
Г) вогнепальної зброї.
4). Як назвали подругу Лобо?
А) Руда;
Б) Бланка;
В) Доміно;
Г) Мати-вовчиця.
5). Оповідач-мисливець розташував капкани у формі літери:
А) П;
Б) Н;
В) Т.
6). Від скорботи Лобо у мисливця виникло почуття :
А) страху;
Б) жалю;
В) помсти.
2. Самоперевірка тестування. Ключ: 1.в; 2.а; 3.г; 4.б; 5.б; 6.б.
3. Інтерактивна гра «Допоможи художнику».
Завдання: дібрати з тексту цитати, які можуть бути підписами до ілюстрацій.
- Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань.
1. Слово вчителя.
Відомий журналіст В. Песков, пишучи про Сетона-Томпсона, згадував, як йому, дев’ятирічному хлопчику, довелося прочитати збірку «Тварини – герої»: «За тридцять наступних років, я, мабуть, не прочитав книжки потрібнішої , ніж ця. У ній все було просте, зрозуміле і дуже близьке… Книга уявлялася мені скарбами…». Одним із скарбів цієї збірки є оповідання «Лобо».
2. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, як розкривається в оповіданні «Лобо» любов автора до світу природи; будемо висловлювати свої власні думки з приводу прочитаного; будемо вчитися у Сетона-Томпсона спостережливості, цікавості, дбайливого ставлення до оточуючого світу. Це оповідання – яскраве свідчення того, що природа багата та щедра на витвори, вони можуть бути досконалими й незвичайними.
Запишіть до зошитів тему уроку й епіграф до нього. Подумайте, що корисного ви можете отримати на уроці, чого навчитися.
- Етап засвоєння нових знань.
- Словесне малювання.
- Хто уособлює природу в оповіданні?
- Намалюйте словами, яким ви його бачите.
- Знайдіть і прочитайте опис тварини.
- Як характеризує автор свого героя?
- Слухання уривка з музичного твору.
Я пропоную вам, діти, заслухати уривок із симфонічної казки Сергія Прокоф’єва “Петя і Вовк». Подумайте і скажіть, як композитор передає характер і особливості поведінки вовка?
- Дослідницька робота.
Завдання: виписати з тексту слова, якими письменник називає свого героя. Про що свідчить таке свідчення.
- частина: автор знайомить читача зі своїм героєм, дає описову характеристику.
- частина: автор показує хитрість і кмітливість Лобо.
- частина: дає оцінку вчинкам героя і виражає своє відношення.
- Інтерактивна гра «Репортаж кореспондента».
Уявіть себе у ролі кореспондента, який отримав завдання від редакції побувати в Нью Мексіко і прокоментувати побачене у випуску новин.
Завдання: від імені кореспондента розказати, у яких випадках Лобо виявляв неабиякий розум, тонкий нюх і дивовижну обережність.(Відповідь дітей біля «Мікрофона»)
- Фізхвилинка.
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки,
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть.
Плесніть,діти, кілька раз,
За роботу, все гаразд.
- Бесіда.
- Що сталося з подругою Лобо Бланкою?
- Що відчував оповідач у хвилини перемоги над Бланкою?
- Як змінилася поведінка Лобо після втрати подруги? Які деталі свідчать про глибину його горя? Зачитайте уривки із тексту. (зачитується уривок)
- Як сталося, що Лобо втратив обережність і потрапив у пастку?
- Робота з ілюстрацією.
- Який епізод зображено на малюнку?
- Яким ми бачимо Лобо?
- Як про це сказано в тексті? ( зачитується уривок)
- Бесіда.
- Які почуття викликали в душі мисливця страждання Лобо? Зачитайте.
- Як поводиться вовк після того, як потрапив у полон? Чому він збайдужів?
- Якими людськими рисами характеру наділяє автор героя? (вірність, нескореність)
- Що стало причиною смерті володаря? Як про це каже автор? ( Зачитується уривок).
- Вправа «Складання пазлів».
Завдання: із слів, написаних на окремих аркушах, скласти і прокоментувати прислів’я.
І, розумна, дарма, що, тварина, не, говорить
( «І тварина розумна, дарма що не говорить»)
Як це прислів’я відноситься до нашого героя?
- Творча робота.
Якби звірі говорили, щоб вони сказали нам, людям?
Завдання: скласти пам’ятку людяності.
- Слово вчителя.
Ключем до розуміння авторського задуму є слова письменника: «Мені докоряють за те, що я вбив Лобо, а головне за те, що я детально розповів про це. На ці докори я відповідаю такими запитаннями: «Яке почуття викликає у читачів оповідання про Лобо? На чиєму вони боці - на боці людини, що вбила Лобо, чи на боці цього благородного чотириногого, що закінчив свій шлях з гідністю, безстрашно, мужньо?» Якщо співчуття читачів на боці Лобо, то письменник цих докорів не сприймає: його мета досягнута».
- Етап закріплення нових знань.
- Інтерактивна вправа «Займи позицію»
На чиєму боці ваші симпатії? Обгрунтуйте свою позицію.
- Поетична хвилинка.
Російський поет Сергій Єсенін багато уваги у своїх віршах приділяє темі тварин. Я пропоную вашій увазі один із його творів.
Читання вірша С. Єсеніна «Корова».
Як співвідноситься вірш С. Єсеніна і епіграф з темою нашого уроку? (Зачитується епіграф до уроку).
- Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
Сьогодні на уроці ми дізнались…
Найбільше мені сподобалося…
Новим знанням для мене було…
- Оцінювання
- Етап інформації про домашнє завдання й інструктаж з його виконання.
- Дібрати прислів’я, які розкривають головну думку оповідання.
- Охарактеризувати образ Лобо, дібрати цитатний матеріал.
- Написати твір-мініатюру «Лобо – невдаха чи переможець»
Слово вчителя.
Тварини у творах Е. Сетона-Томпсона – це істоти, близькі і рідні людині. Його герої думають, розмірковують, приймають рішення. Життєвий шлях тварин зображений так, що підкреслює їхнє благородство, мужність та властиве їм почуття гідності. Все це започатковує у нас повагу до тварин, відкриває нам такі сторони життя природи, про які ми навіть не підозрюємо. Звеличуючи безсловесних тварин, уславлюючи активну доброту, письменник навчає читача в цьому світі бути Людиною, а отже відповідати за все живе у ньому.
|